آخرین خبرسازهمعماری

بلندترین برج‌ های ایران

سازه‌های مرتفع نمادی از پیشرفت علم و تکنولوژی در ساخت‌وساز هستند. در ایران نیز با استفاده از دانش مهندسان و فناوری‌های روز، برج‌های بلند زیادی طراحی و ساخته شده‌اند.

 با پیشرفت علم و تکنولوژی روز دنیا در زمینه معماری و عمران، در سراسر دنیا برج‌های مرتفع زیادی طراحی و ساخته شده‌اند که نه‌تنها به صنعت گردشگری، بلکه به کمبود زمین مناسب برای ساخت‌و‌ساز کمک می‌کنند. از نظر برنامه‌ریزان و طراحان شهری اکثر ساختمان‌های ۱۰ طبقه به بالا ساختمان‌های مرتفع محسوب می‌شوند.

در دهه‌های گذشته کمتر ساختمانی با ارتفاع بیش از ۱۰ طبقه در ایران ساخته شده است و تا قبل از سال ۱۳۰۰، ساخت ساختمان‌های بلند بیشتر به‌صورت نمادین و با کاربری مذهبی و فرهنگی انجام می‌شد. از سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۶ شمسی اولین اقدامات مرتفع‌سازی با کاربری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در تهران آغاز شد. ساخت‌و‌سازهای مرتفع به‌منظور تحولات اقتصادی، افزایش قیمت زمین‌های شهری، استفاده بهینه از زمین و جلوگیری از توسعه افقی شهرها در چند سال اخیر آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد. در این مقاله با بلند ترین برج های ایران شامل #برج_میلاد ، # برج_بین_المللی ، #برج_تجارت_جهانی ، #برج_الماس_قو_خاورمیانه ، #برج_آرمیتاژ_گلشن ، # برج سفید ، #برج_آسمان ، #برج_افرا ، #برج_بانک_آینده ، #برج_B3_مهستان ، #برج_پاژ ، #برج_سپهر ، #برج_نگار ، #برج_باران_2 ، #برج_چمران و #برج_جام_بانک_ملت آشنا خواهید شد؛

برج میلاد، تهران

ارتفاع: ۴۳۵ متر

آدرس: تهران، بزرگراه‌ حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران (مشاهده روی نقشه)

برج میلاد

منبع عکس: wikipedia.org

برج میلاد تهران با ۴۳۵ متر ارتفاع، بلندترین سازه در ایران و ششمین برج بلند مخابراتی در دنیا است. ساخت این برج در سال ۱۳۷۹ آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ به پایان رسید. این برج به مهندسی «دکتر رضا حافظی» در زمینی با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار و در ۱۲ طبقه طراحی شده است. محل قرارگیری آن غرب تهران و از بزرگراه‌های حکیم، همت، شیخ فضل‌الله و چمران قابل دسترسی است.

برج میلاد به‌عنوان یکی از نمادهای شهر تهران شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی تهران است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی از آن دیدن می‌کنند. این برج به‌دلیل کاربری‌ها و بخش‌های متنوع به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل شده است. برج میلاد کاربری‌های مختلفی مانند اداری، تجاری، گردشگری را شامل می‌شود و در خود موزه، سالن همایش، رستوران، سینما و... را در بر می‌گیرد. همچنین از کاربری‌های اصلی آن به تامین نیاز‌های مخابراتی و تلویزیونی می‌توان اشاره کرد.

برج بین‌الملل، تهران

ارتفاع: ۱۶۲ متر

آدرس: تهران، منطقه ۶، بزرگراه حکیم (مشاهده روی نقشه)

برج بین‌الملل تهران

منبع عکس: homtick.com

برج بین‌المللی تهران بلندترین ساختمان‌ مسکونی ایران به شمار می‌آید که ‍۱۶۲ متر ارتفاع دارد. این برج مسکونی ۵۶ طبقه،۵۷۲ واحد مسکونی را در خود جای داده است. ساخت برج بین‌المللی تهران در سال ۱۳۷۵ توسط شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان (سهامی عام) آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ به پایان رسید. مساحت زیربنای این برج ۲۲۰ هزار مترمربع در نظر گرفته شده است و تمام امکانات رفاهی مورد نیاز زندگی، مانند بخش‌های تجاری، ورزشی، خدماتی و... در آن یافت می‌شود. مدیریت انرژی مصرفی، شبکه کامپیوتری داخلی، دوربین‌های مداربسته، سیستم اطفا حریق، آنتن مرکزی تلویزیون و سیستم کنترل ترافیک آسانسور از دیگر خدمات این برج برای ساکنان است.

برج بین‌المللی تهران بر اساس استانداردهای معتبر و روز دنیا طراحی و ساخته شده است و مقاوم‌ترین برج ایران در برابر زلزله شناخته می‌شود. دیوارهای بتنی مسلح و سقف‌های دال بتنی به کار رفته در این برج سازه آن را مقاوم ساخته است. این برج شامل سه بال در سه جهت مختلف است که از هرکدام از آن‌ها مناظر متفاوتی از تهران را می‌توان شاهد بود. موقعیت برج مسکونی بین‌الملل به‌گونه‌ای است که می‌توان از بزرگراه‌های حکیم، کردستان و خیابان شیخ بهایی به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کرد.

برج تجارت جهانی، تبریز

ارتفاع: ۱۵۲ متر

آدرس: تبریز، شهرک ولیعصر، بلوار شفیع‌زاده، پشت پارک یاس، لیدای جدید (مشاهده روی نقشه)

برج تجارت جهانی تبریز

منبع عکس:eneshat.com

برج تجارت جهانی تبریز مرتفع‌ترین برج اداری، خدماتی و گردشگری کشور است که در شهرک ولیعصر تبریز قرار دارد. ساخت این برج در تاریخ ۱۳۸۶ آغاز شد و سال ۱۳۹۵ به پایان رسید. طراحی این برج در ۳۷ طبقه و ارتفاع ۱۵۲ متر انجام شده است. سازه اصلی برج از نوع سوپر فریم است و در ساخت آن از فناوری‌های روز دنیا به‌منظور کاهش اثرات زلزله بهره گرفته‌اند. نمای آن توسط پانل‌های سرامیکی ویژه آج‌دار تزئین شده است.

می‌توان گفت برج تجارت جهانی تبریز اولین ساختمان با پلان آزاد در ایران است و علاوه بر بخش‌های اداری، بخش‌های دیگری از جمله سالن‌های همایش، استودیو پخش برنامه‌های تلویزیونی، هتل، رستوران گردان و پارکینگ را شامل می‌شود.

برج الماس قو خاورمیانه، سلمانشهر

ارتفاع: ۱۵۰ متر

آدرس: مازندران، سلمانشهر (مشاهده روی نقشه)

برج قو سلمانشهر

منبع عکس: jabama.com

این برج نیز از دیگر برج‌های بلند ایران است که در استان مازندران قرار دارد. دو برج آن مسکونی- تجاری که ۲۱ طبقه دارند و برج سوم آن هتلی پنج ستاره در ۳۵ طبقه و ارتفاع ۱۵۰ متر است. ساخت این پروژه در سال ۱۳۸۷، در زمینی به مساحت ۴۳ هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری «احد عظیم‌زاده» آغاز شد. این پروژه با استفاده از معماری اصیل ایرانی و تکنولوژی‌های روز صنعت ساختمان ساخته شده است. اسکلت آن از نوع فلزی و سیستم سازه آن قاب خمشی است.

از امکانات منحصربه‌فرد برج قو می‌توان به امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی آن در کنار بخش‌های تجاری و اقامتی اشاره کرد که درمجموع ۹ آسانسور دسترسی به قسمت‌های مختلف آن را میسر می‌کند. این پروژه به سبب موقعیت مکانی خود، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به دریا و جنگل دارد.

برج آرمیتاژ گلشن، مشهد

ارتفاع: ۱۵۰ متر

آدرس: مشهد، خیابان هفت تیر، نبش خیابان گلشن، پلاک ۸ (مشاهده روی نقشه)

برج آرمیتاژ مشهد

عکاس: رضا فهیمی

برج اداری- تجاری آرمیتاژ در بلوار هفت تیر مشهد واقع شده است که با ۳۴ طبقه، ارتفاعی بالغ بر ۱۴۹ متر دارد. این برج در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع ساخته شده است و زیربنایی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع دارد. ساخت برج آرمیتاژ به معماری «شهرام حدادی ابیانه» در سال ۱۳۹۰ آغاز و در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید

این برج علاوه بر بخش‌های تجاری و اداری بخش‌های دیگری همچون ورزشی، تفریحی، هایپرمارکت، رستوران و کافی شاپ، سینما و... را شامل می‌شود. اسکلت برج با استفاده از سازه ترکیبی فلزی و بتنی ساخته شده است که با توجه به طراحی پیشگام خود، به‌عنوان نمادی از شهر مشهد شناخته می‌شود.

برج سفید، تهران

ارتفاع: ۱۳۴ متر

آدرس: تهران، خیابان پاسداران، نیستان پنجم، برج سفید (مشاهده روی نقشه)

برج سفید تهران

منبع عکس: arel.ir

از دیگر برج‌های بلند ایران، برج سفید در تهران با ۲۲ طبقه است که در محله دروس قرار دارد. ساخت این برج در سال ۱۳۷۳ و به سرپرستی «عبدالحسین فرهاد خانی» شروع شد. کاربری اصلی آن هتل است که در کنار آن امکاناتی همچون سالن‌های پذیرایی، پارکینگ، واحدهای تجاری و اداری، کافی شاپ و رستوران گردان به تکمیل این پروژه کمک کرده‌اند.

برج آسمان، تهران

ارتفاع: ۱۳۰ متر

آدرس: تهران، چهارراه فرمانیه (مشاهده روی نقشه)

برج آسمان تهران

منبع عکس: wikipedia.org

برج آسمان از جمله بلندترین ساختمان‌های مسکونی در ایران است که ۳۷ طبقه و ۱۳۰ متر ارتفاع دارد. این برج در زمینی به مساحت پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع در فرمانیه تهران طراحی و ساخته شده است که ۱۰۴ واحد مسکونی و در کنار آن واحدهای اداری و تجاری را شامل می‌شود.

برج افرا، تهران

ارتفاع: ۱۲۸ متر

آدرس:تهران، الهیه، بزرگراه مدرس شمال، خیابان آفریقای شمالی، خیابان مریم شرقی، خیابان شریفی‌منش، خیابان افسر، پارسا (مشاهده روی نقشه)

برج افرا تهران

منبع عکس: irph.blogfa.com

برج مسکونی افرا در سال ۱۳۹۶ در ۳۸ طبقه ساخته شد. این برج در زمینی به مساحت ۶۵۰ متر مربع در منطقه الهیه تهران قرار دارد.

سازه ساختمان را اسکلت فولادی همراه با دیوارهای برشی تشکیل می‌دهد و نمای آن از سنگ‌های تراورتن وارداتی شاخته شده است. برج افرا دارای دو دستگاه آسانسور، سیستم ایمنی اعلام و اطفا حریق، سیستم دوربین‌های مدار بسته، برق اضطراری، سیستم ذخیره آب، آنتن مرکزی و شوت زباله است.

برج بانک آینده، تهران

ارتفاع: ۱۲۵ متر

آدرس: تهران، چهارراه جهان کودک (مشاهده روی نقشه)

برج بانک آینده تهران

منبع عکس: aluswissbond.ir

برج بانک آینده با ۳۲ طبقه و کاربری اداری- تجاری در منطقه فرمانیه تهران واقع شده است. ساخت این برج سال ۱۳۹۴ در زمینی به مساحت ۶۵ هزار متر مربع آغاز شد. در طراحی سازه برج آینده از سیستم سازه‌های مرکب، شامل ستون‌های فلزی و دیوار و سقف بتنی و سقف عرشه فولادی استفاده شده است.

برج B3 مهستان، تهران

ارتفاع: ۱۲۲ متر

آدرس: تهران، شهرک غرب (مشاهده روی نقشه)

برج مسکونی B3 مهستان

منبع عکس: tarh-afarinesh.com

برج B3 مهستان از برج‌های مسکونی مرتفع در غرب تهران است که ۳۰ طبقه و ۱۲۲ متر ارتفاع دارد. ساخت این برج توسط شرکت مهندسی مهستان در سال ۱۳۸۱ آغاز شد و تکمیل آن ۶ سال به طول انجامید. برج مهستان در زمینی به مساحت ۳ هزار متر  مربع ساخته شده است که شامل ۱۱۳ واحد مسکونی می‌شود. در ساخت این برج از استانداردها و تکنولوژی روز دنیا در معماری، سازه و تاسیسات بهره گرفته شده است و به همین دلیل از مجموعه‌های پیشرو و منحصربه‌فرد شهری محسوب می‌شود.

در برج B3 مهستان امکانات بسیاری از جمله سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، سیستم اعلام حریق آدرس­‌پذیر، آسانسورهای OTIS، سرمایش با چیلرهای جذبی LG، گرمایش از طریق موتورخانه مرکزی و فن­کویل سقفی و کانالی، سیستم شوتینگ زباله، آنتن مرکزی، شبکه دوربین­‌های مدار بسته، شبکه داخلی اینترنت و برق اضطراری در نظر گرفته شده است.

برج پاژ، مشهد

ارتفاع: ۱۲۰ متر

آدرس: مشهد، میدان جانباز، ابتدای بلوار جانباز شمالی (مشاهده روی نقشه)

برج پاژ مشهد

منبع عکس: eneshat.com

برج پاژ با کاربری تجاری- اداری و زیربنای ۱۳۰ هزار متر مربع در بلوار جانباز مشهد قرار گرفته است. این برج در پنج بلوک ساخته شده است و بلوک‌ها بین ۶ تا ۲۵ طبقه هستند. این برج شامل ۱۰۸ واحد تجاری، ۳۴۳ واحد اداری، کارگزاری بورس، سالن ورزشی، هایپرمارکت، تالار، رستوران، کافه، سینما و... می‌شود که در کنار هم یک مجموعه کامل را تشکیل می‌دهند.

در ساخت برج پاژ از تکنولوژ‌های و فناوری‌های روز دنیا مانند سیستم فیبر نوری، تجهیزات مخابراتی پیشرفته، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی بهره گرفته شده است. نمای برج را سرامیک اجرا شده به روش‌ خشک و همچنین شیشه‌ تشکیل می‌دهند.

برج سپهر، تهران

ارتفاع: ۱۱۵ متر

آدرس: تهران، خیابان مفتح، خیابان سمیه، بین خاقانی و ملک‌الشعرا بهار (مشاهده روی نقشه)

برج سپهر تهران

منبع عکس: hamshahrionline.ir

برج سپهر یکی دیگر از برج‌های بلند ایران است که هم‌اکنون به‌عنوان ساختمان مرکزی بانک صادرات به کار می‌رود. این برج ۳۳ طبقه، در زمینی به مساحت ۷ هزار متر مربع به ارتفاع ۱۱۵ متر ساخته شده است. ساخت برج سپهر در سال ۱۳۵۷ آغاز شد و در سال ۱۳۷۰ به پایان رسید.

بخش‌های اداری عملکرد اصلی برج، و فضاهایی مانند: سالن کنفرانس، نمازخانه، کتابخانه، رستوران و سلف سرویس با آشپزخانه مجهز فضاهای دیگر آن را تشکیل می‌دهند. در طراحی و ساخت این برج از بالاترین مشخصات فنی و مهندسی در بخش‌های معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی استفاده شده است که کیفیت اجرایی بسیار بالایی دارند.

برج نگار، تهران

ارتفاع: ۱۱۴ متر

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، ۱۰۰ متری شمال میدان ونک، نبش خیابان نگار (مشاهده روی نقشه)

برج نگار تهران

منبع عکس: wikipedia.org

برج نگار با ارتفاع ۱۱۴ متر در خیابان ولیعصر تهران قرار دارد. ساخت برج نگار در ۳۱ طبقه و با استفاده از اسکلت فلزی و پوشش سقف کامپوزیت انجام شده است. این برج زیربنایی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع دارد که ۲۲۰ واحد مختلف تجاری و اداری در آن فعالیت می‌کنند. موقعیت قرارگیری برج نگار به‌گونه‌ای است که از بزرگراه‌های مدرس، حقانی، همت، کردستان و نیایش دسترسی دارد.

مصالح و مواد مصرفی در داخل و خارج برج از بهترین نوع بوده و در انتخاب آن‌ها فاکتورهایی از قبیل زیبایی، دوام و ایمنی لحاظ شده است که در تزئین نمای آن آلومینیوم و شیشه دو جداره مشاهده می‌شود. برای دسترسی به طبقات بالای برج پنج دستگاه آسانسور مسافری و یک آسانسور ویژه حمل خودرو از همکف تا طبقه سوم در نظر گرفته شده است.

برج باران ۲، مشهد

ارتفاع: ۱۱۰ متر

آدرس: مشهد، کوی آب و برق، خیابان گلشن (مشاهده روی نقشه)

برج باران مشهد

منبع عکس: baran.ir

برج مسکونی لوکس باران ۲، از دیگر برج‌های بلند در ایران است که در بلوار وکیل آباد مشهد قرار دارد. در این برج ۲۹ طبقه، ۵۹ واحد مسکونی طراحی شده است و زیربنایی به مساحت ۳۱ هزار متر مربع دارد. در سال ۱۳۹۰ گروه مهندسی باران با رویکرد شناخت و معرفی پروژه‌های ساختمانی متمایز، شروع به ساخت این برج کرد که در نهایت در سال ۱۳۹۳ ساخت‌ آن به پایان رسید.

در ساخت برج باران۲، سازه بتنی به کار رفته و نمای آن با سنگ، شیشه و کامپوزیت تزئین شده است. این برج امکانات رفاهی کاملی را مانند: استخر، مهد کودک اختصاصی، رستوران، آشپزخانه صنعتی و کافی شاپ، فضاهای ورزش و سرگرمی، كارواش، خشكشویی، سالن‌های چند منظوره جهت برگزاری مراسم‌ها به ساکنان ارائه می‌دهد.

برج چمران، شیراز

ارتفاع: ۱۰۹ متر

آدرس: شیراز، بلوار چمران (مشاهده روی نقشه)

برج چمران مشهد

منبع عکس: isafar.net

هتل بزرگ چمران هتلی پنج ستاره در منطقه قصرالدشت شیراز است که ارتفاعی بالغ بر ۱۰۹ متر دارد. این هتل ۳۰ طبقه، زیربنایی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع دارد و ۲۵۰ سوئیت و اتاق را در خود جای داده است. ساخت این برج در سال ۱۳۸۷ به معماری «محمد حسین شفاعتیان» آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ به پایان رسید. فاصله آن از باغ ارم ۹ کیلومتر و از باغ عفیف آباد پنج کیلومتر است.

از امکانات این برج می‌توان به انواع رستوران ایرانی، سنتی و ایتالیایی، کافی شاپ همراه با موسیقی زنده، سالن‌های زیبایی و ورزشی با مدرن‌ترین تجهیزات، استخر، سونا و جکوزی و ماساژ، اینترنت پرسرعت جهت انجام امور بازرگانی و تجاری، انواع سالن‌های پذیرایی چندمنظوره ویژه جشن‌ها، همایش‌ها و سمینارها و نیز آتلیه عکاسی اشاره کرد.

برج جام بانک ملت، تهران

ارتفاع: ۱۰۸ متر

آدرس: تهران، خیابان شریعتی (مشاهده روی نقشه)

برج جام بانک ملت تهران

منبع عکس: venusglass.net

برج جام ساختمانی با طراحی مدرن است که در زمینی به مساحت ۶۴ هزار متر مربع در خیابان شریعتی تهران قرار دارد. این برج ۲۶ طبقه توسط «رضا دانشمیر»، معمار به نام ایرانی، طراحی شده است. در طراحی برج جام، ۶۳ واحد تجاری، ۸۹ واحد اداری و هفت طبقه پارکینگ و همچنین فضاهایی برای ارائه خدمات به ساکنان مانند: سالن اجتماعات، محل فرود بالگرد، نمازخانه و رستوران روباز نیز در نظر گرفته شده است.

فرم مدولار برج جام ترکیبی از احجام افقی و عمودی است که باعث تمایز آن از پروژه‌های مشابه شده است. متریال نمای این برج از کامپوزیت و شیشه تشکیل شده است. به‌منظور دسترسی به برج جام می‌توان از بزرگراه‌های همت، رسالت، امام علی و صیاد شیرازی استفاده کرد.

منبع: کجارو

       

[source: https://www.kojaro.com/2021/10/23/192501/tallest-towers-iran/]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A