آخرین خبرتکنولوژیحمل و نقل

سریعترین قطار‌های جهان در کدام کشورها هستند و چه سرعتی دارند؟

از زمان اختراع لوکوموتیو بخار در سال ۱۸۰۲، قطار‌ها نیروی محرکه جامعه و وسیله همیشه قابل اتکای حمل و نقل مردم و کالاها بوده‌اند. قطار‌های بخار که در اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا اختراع شدند، به این امپراتوری توانایی بی‌نظیری در حمل و نقل کالا و افراد دادند. به زودی این فناوری نوی حمل و نقل در همه جهان توسعه پیدا کرد و سایر کشور‌ها هم به صرافت ایجاد شبکه‌های راه آهن خود برای تسهیل رشد و تجارت افتادند. ساختن قطارهای سریع‌تر یک روند همیشگی بوده است. Tōkaidō Shinkansen یا “قطار گلوله‌ای” ژاپن در سال ۱۹۶۴ اولین سیستم راه آهن سریع السیر بود که با سرعت بیش از ۱۲۴ مایل در ساعت یا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافت.

چه کشورهایی سریعترین قطار‌های جهان را دارند؟

ژاپن که مدتهاست انقلاب قطار‌های سریع السیر را به طور جدی آغاز کرده و هنوز در صدر جدول قرار دارد.

اگرچه سریعترین قطار‌های معمولی و همگانی این شکور (N700A Shinkansen) می‌توانند به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسند، اما قطار با فناوری مغناطیسی (maglev) ژاپن رکورد بسیار چشمگیرتری دارد.

هر دو قطار سریع السیر جهان از نوع maglev هستند. این قطارها از دو مجموعه آهن ربا استفاده می‌کنند تا قطار اندکی از سطح زمین فاصله بیرد و بدون اصطکاک به جلو رانده شود.

سریعترین قطار‌های جهان کشور سرعت ثبت شده
سری L0 Maglev ژاپن ۳۷۴ مایل در ساعت (۶۰۲ کیلومتر در ساعت)
CRRC چینگدائو سیفانگ ۲۰۲۱ مگلو* چین ۳۷۳ مایل در ساعت (۶۰۰ کیلومتر در ساعت)
POS TGV فرانسه ۳۵۷ مایل در ساعت (۵۷۵ کیلومتر در ساعت)
CRH380A هکسی چین ۳۰۲ مایل در ساعت (۴۸۶ کیلومتر در ساعت)
شانگ‌های مگلو چین ۲۶۸ مایل در ساعت (۴۳۱ کیلومتر در ساعت)
HEMU-430X کره جنوبی ۲۶۲ مایل در ساعت (۴۲۲ کیلومتر در ساعت)
Fuxing Hao CR400AF چین ۲۶۰ مایل در ساعت (۴۱۸ کیلومتر در ساعت)
Frecciarossa 1000 ایتالیا ۲۴۵ مایل در ساعت (۳۹۴ کیلومتر در ساعت)

*هنوز هیچ  نام رسمی برایش ذکر نشده

سری L0 ژاپن Maglev هنوز در حال توسعه است، اما با رکورد سرعت ۳۷۴ مایل در ساعت یا ۶۰۲ کیلومتر در ساعت فعلا سریع‌ترین قطار در جهان است.

چین احتمالا ژاپن را پست سر خواهد گذاشت

ژاپن با رقابت شدیدی از سوی چین روبرو است،چین دارای طولانی‌ترین شبکه راه آهن سریع السیر جهان است و سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌ها انجام می‌دهد.

چین در حال حاضر یک قطار maglev در حال کار دارد به نام Shanghai Maglev که مرکز شهر شانگهای را به فرودگاه بین المللی‌اش متصل می‌کند. آخرین قطار رونمایی شده این کشور در جولای ۲۰۲۱ به سرعت ۳۷۳ مایل در ساعت یا ۶۰۰ کیلومتر در ساعت رسید.

هنگام رونمایی، قطار جدید maglev چین، سریعترین قطار در جهان اعلام شد. اما تا زمانی که عملیاتی نشود، رکورد سرعت آزمایش آن هنوز زیر سری L0 است.

چین نیمی از هشت قطار بسیار سریع جهان را در اختیار دارد. چین و ژاپن و کره جنوبی، کلا بخش عمده‌ای از شبکه‌های ریلی سریع السیر را از آن خود کرده‌اند.

اما اروپا هم بی‌بهره از قطار سریع نیست و قطارهای متعرف برقی بسیار سریعی دارد: فرانسه TGV POS را دارد و ایتالیا Frecciarossa 1000 را که سرعت این دو به ترتیب، ۵۷۵ کیلومتر در ساعت و ۳۹۴ کیلومتر در ساعت است.

منبع: یک پزشک - visualcapitalist

[source: https://www.1pezeshk.com/archives/2021/10/the-fastest-trains-in-the-world.html]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A