آخرین خبرسازهمعماری

بلندترین برج های جهان ؛ تلفیق حیرت انگیز معماری و فناوری

در دو دهه اخیر، برج‌های بسیار بلندی در گوشه‌وکنار دنیا ساخته شده است که نه‌تنها به نماد کشورشان تبدیل شده‌اند، بلکه به‌عنوان یک جاذبه گردشگری طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. روزگاری «امپایر استیت» (Empire State)، بلندترین ساختمان جهان بود؛ اما همیشه تمایل به برداشتن محدودیت و رسیدن به ارتفاع بیشتر باعث ساخت آسمان‌خراش‌های بلندتر شده است. با پیشرفت فناوری‌های ساخت‌وساز این امکان برای مهندسان فراهم شده است تا بلندترین سازه‌های ساخته دست بشر را بسازند. در حال حاضر، برج خلیفه دبی با ۸۲۸ متر ارتفاع، برای بیش از یک دهه عنوان بلندترین ساختمان جهان را در دست دارد و یکی از جاذبه‌های اصلی امارات متحده عربی به حساب می‌آید. در صورتی که با این مقاله همراه باشید، می‌توانید با فهرستی از ۱۵ ساختمان بلند جهان آشنا شوید.

برج خلیفه، امارات متحده عربی

  • ارتفاع: ۸۲۸ متر

در دو دهه گذشته، دولت‌ها مخصوصا در اقتصادهای نوظهور شرق آسیا و خاورمیانه، به‌دنبال ساخت سازه‌های بسیار بلند بوده‌اند و می‌خواهند تصویر خود را در صحنه جهانی نشان دهند. به همین دلیل رقابت تنگاتنگی در این زمینه وجود دارد.

برج خلیفه در کنار ساختمان های بلند دیگر دبی

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: wael hneini)

برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر، بلندترین ساختمان جهان است که در سال ۲۰۱۰ در دبی امارات متحده عربی افتتاح شد. برج خلیفه ۱۶۳ طبقه دارد و با رقمی بالغ بر ۴٫۱ میلیارد دلار ساخته شده است.

برج خلیفه با ۸۲۸ متر ارتفاع بلندترین ساختمان جهان است

این برج از بالا به‌شکل حرف «Y» دیده می‌شود که با افزایش ارتفاع، سطح مقطع آن به‌تدریج کاهش می‌یابد. طرح مذکور بیشتر برای هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به کار می‌رود؛ زیرا چشم‌اندازهای فوق‌العاده وسیعی را پیش روی ساکنان آن قرار می‌دهد. مزایای دیگر این طرح را می‌توان کمک به کاهش نیروی باد و ساده نگه‌داشتن سازه و تقویت آن دانست. در حقیقت، ویژگی پلکانی‌ نمای سازه باعث می‌شود باد در هر طبقه با شکل متفاوتی از ساختمان برخورد کند و به این ترتیب، گردبادها نتوانند به‌خوبی با هم ترکیب شوند.

عکس هوایی از برج خلیفه

برج خلیفه دارای بخش‌های مختلفی همچون بخش اداری، مسکونی، هتل‌، رستوران و سکوی تماشا است. علاوه بر رستوران اتمسفر، رستوران‌های متعددی در هتل آرمانی وجود دارد که امکان صرف غذاهای متفاوت و لذیذ را برای مهمانان خود فراهم می‌کنند. لانژ برج خلیفه در طبقات ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ قرار دارد و به‌عنوان مرتفع‌ترین سالن لانژ در جهان محسوب می‌شود که محلی ایدئال برای صرف صبحانه، چای و نوشیدنی با چشم‌اندازهای فراموش‌نشدنی است.

برج خلیفه مجهز به مرتفع‌ترین سکوی تماشای جهای موسوم به سکوی «At The Top» است که در طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ قرار دارد و دارای تراس روبازی در ارتفاع ۴۵۲ متری است که تقریبا در وسط ارتفاع برج قرار می‌گیرد. سکوی تماشای بعدی با نام «At The Top SKY» در طبقه ۱۴۸ و در ارتفاع ۵۵۵ متری از سطح زمین در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد تا گردشگران فرصت حضور در برج خلیفه را داشته باشند.

  • آدرس: امارات متحده عربی، دبی، بلوار شیخ محمد بن راشد یک، مجاور دبی مال، برج خلیفه (نمایش روی نقشه)

برج شانگهای، چین

  • ارتفاع: ۶۳۲ متر

دو آسمانخراش بسیار بلند با معماری متفاوت

منبع عکس: سایت theguardian.com

برج شانگهای، بلندترین برج چین و دومین برج بلند جهان است که در منطقه تجاری شانگهای همچون نگینی می‌درخشد. این برج به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در شانگهای تبدیل شده و درآمد چشمگیری برای این منطقه به ارمغان آورده و اقتصاد شهر را تقویت کرده است. برج مذکور با ارتفاع ۶۳۲ متر، سومین برج فوق بلند در خط افق شهر است که اگر از طبقه ۱۱۹ آن به بیرون نگاه کنید، شهر مانند یک اسباب‌بازی با انبوهی از خیابان‌ها و ساختمان‌های مرتفع به نظر می‌رسد.

برج شانگهای در سال ۲۰۱۵ تکمیل و به‌عنوان نمادی از آینده اقتصادی چین در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد. این برج که به دولت شهر شانگهای تعلق دارد، از ۹ سازه استوانه‌ای تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. درمجموع ۱۲۸ طبقه برج توسط لایه‌ای از نمای شیشه‌ای محصور شده‌اند که بین این لایه داخلی و لایه بیرونی، ۹ بخش سرپوشیده وجود دارد. هر بخش دارای فضای عمومی برای بازدیدکنندگان، باغ‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های خاص خود هستند و منظره‌ای پانوراما از شهر را پیش روی آن‌ها می‌گذارند. به‌طور کلی، این برج دارای ۳۲۰ اتاق هتل، فضای فروشگاهی، رستوران، کافه و باغ است. این ساختمان امکانات زندگی، کار و تفریح را برای حداکثر ۱۶ هزار نفر به‌طور زمان فراهم می‌کند.

شهری مملو از آسمانخراش در نورپردازی شب

عکاس: هنری چن

چین عاشق رکوردهای جهانی است و این ساختمان ۱۲۸ طبقه، تعداد زیادی از آن‌ها را دارد؛ از جمله اینکه ادعا می‌شود، سبزترین آسمان‌خراش جهان است. در واقع، هدف این پروژه ایجاد پایدارترین ساختمان بود. برای این منظور، ۲۰۰ توربین بادی در بالای برج می‌چرخند که حدود ۱۰ درصد برق برج را تولید می‌کنند و یکی از بارزترین فناوری‌های سبز به حساب می‌آیند. علاوه بر این، آب باران جمع‌آوری و از فاضلاب مجددا استفاده می‌شود؛ ساختمان دارای سیستم برق سرمایشی و گرمایشی ترکیبی است و ۴۰ روش دیگر برای صرفه‌جویی در انرژی ساختمان به کار می‌رود.

این ساختمان علاوه بر بلندترین رستوران جهان، دارای یکی از مرتفع‌ترین استخرهای جهان است؛ استخری در طبقه ۸۴ و در ارتفاع ۳۹۳ متری بالاتر از سطح زمین که بخشی از هتل فور سیزن محسوب می‌شود.

  • آدرس: چین، شانگهای، منطقه مسکونی Lujiazui، جاده 501 Yincheng Middle، برج شانگهای (نمایش روی نقشه)

برج سلطنتی ساعت مکه، عربستان سعودی

  • ارتفاع: ۶۰۱ متر

برج ساعت مکه در کنار مسجدالحرام

منبع عکس: سایت بوکینگ

برج سلطنتی ساعت مکه که با نام «برج‌های ابراج البیت» نیز شناخته می‌شود، یک ساختمان دولتی است که ارزش زیادی برای فرهنگ و جامعه عربستان دارد و جزو ۱۰ آسمان‌خراش بلند جهان به حساب می‌آید. این هتل برج، ساختمانی ۱۲۰ طبقه‌ای است که عنوان مرتفع‌ترین هتل و همین طور بلندترین برج ساعت جهان را با خود یدک می‌کشد.

این ساختمان که در فاصله کمی از مسجدالحرام، بزرگ‌ترین مسجد جهان، قرار دارد، به‌عنوان بخشی از برنامه نوسازی شهر و ارائه خدمات به زائران ساخته شد. کار ساخت این مجموعه در سال ۲۰۰۴ کلید خورد و در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید. برج سلطنتی شامل آپارتمان‌های مسکونی برای ساکنان دائمی، هتل پنج ستاره برای اقامت زائران، مرکز کنفرانس، نمازخانه بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار نفر، مرکز خرید پنج طبقه، فضای پارکینگ برای بیش از ۱۰۰۰ وسیله نقلیه، موزه و مرکز تماشای ماه در ماه‌های مقدس است. گرچه این مجموعه، سومین ساختمان بلند جهان محسوب می‌شود؛ صفحه ساعت برج به ابعاد ۴۳ در ۴۳ متر که توسط معمار آلمانی طراحی شده است، بزرگ‌ترین ساعت جهان به حساب می‌آید. صفحه ساعت تقریبا با دو میلیون چراغ ال‌ای‌دی روشن می‌شود.

نمای نزدیک از برج ساعت و برج های کنارش

منبع عکس: سایت kone.com

سازه برج شامل هفت ساختمان می‌شود که بلندترین برج در وسط قرار دارد و مزین به ساعتی به ارتفاع ۶۰۱ متر است. ۶ برج دیگر به نام‌های هاجر، زمزم، مقام، قبله و مروه در اطراف برج ساعت قرار گرفته‌اند که ارتفاع آن‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر و تعداد طبقاتشان بین ۴۲ تا ۴۸ طبقه متغیر است.

این ساختمان عظیم به‌عنوان بخشی از پروژه موقوفه ملک عبدالعزیز ساخته شد که هدف آن مدرن‌سازی شهر برای ارائه اقامتی در سطح جهانی بود.

  • آدرس: عربستان سعودی، مکه، مجاور مسجدالحرام، برج سلطنتی ساعت مکه ‌(نمایش روی نقشه)

مرکز تجارت جهانی پینگ ان، چین

  • ارتفاع: ۵۹۹ متر

برجی بسیار مرتفع در زمان غروب خورشید

عکاس: Jax Salcro

منطقه ویژه اقتصادی شنزن چین در سال ۲۰۱۷ شاهد تکمیل مرکز تجارت جهانی پینگ ان بود که در ۱۱۵ طبقه ساخته شد. در ابتدا قرار بود که ارتفاع آن به ۶۶۰ متر برسد؛ اما به‌دلیل محدودیت‌های مربوط به فرودگاه شنزن واقع در مجاورت این برج، ارتفاع آن کوتاه‌تر شد. کار ساخت برج در سال ۲۰۰۹ شروع شد و در مارس ۲۰۱۳، ساخت‌وساز به‌دلیل احتمال استفاده از مصالح بی‌کیفیت متوقف شد؛ هرچند پس از بررسی و آزمایش اجزای هسته بتنی و تایید کیفیت مطلوب آن، روند ساخت ادامه یافت. در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۴، ارتفاع مرکز تجارت به ۴۴۳ متر رسید و به بلندترین ساختمان در شنزن تبدیل شد. هسته بتنی ساختمان در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ به ارتفاع ۵۵۵ متری رسید. در ابتدای سال ۲۰۱۵، دکل ۶۰ متری بالای برج به‌خاطر نگرانی از امنیت مسیرهای پرواز مجاور آن، از طرح حذف شد. رسانه‌های چینی در آوریل ۲۰۱۵ گزارش دادند که ساخت مرکز تجارت جهانی پینگ ان به بالاترین نقطه‌اش رسیده است. ساختار هرمی برج در اوت ۲۰۱۵ تکمیل و باعث شد که ارتفاع آن به ۵۹۹ متر برسد. ساخت این برج به‌طور رسمی در ۲۸ مارس ۲۰۱۷ تمام شد و هزینه این پروژه رقمی بالغ بر ۱٫۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این پروژه با بیش از ۱۰۰ طبقه دارای فضای اداری، فضای خرید و کنفرانس است؛ همچنین ساختمان مذکور به املاک تجاری و مسکونی مجاور و حمل و نقل عمومی متصل می‌شود. ۲۰ طبقه از مرکز تجارت جهانی پینگ ان، به هتل اختصاص دارد که زیر سکوی تماشا قرار گرفته‌اند. سکوی تماشای «فری اسکای» (Free Sky) نیز در طبقه ۱۱۶ در نظر گرفته شده‌ است که در ۱۰ فوریه ۲۰۱۸ به روی عموم مردم باز شد و در ارتفاع ۵۴۱ متری قرار دارد.

برج جهانی لوته، کره جنوبی

  • ارتفاع: ۵۵۵ متر

برجی تنها در کنار دریاچه

منبع عکس: سایت archdaily.com

برج جهانی لوته به‌عنوان بلندترین ساختمان در کره جنوبی و پنجمین ساختمان بلند در جهان است که با ارتفاع ۵۵۵ متر، نمادی از توانمندی این کشور در ساخت‌‌وسازهای عظیم محسوب می ‌شود. این برج که ۱۲۳ طبقه دارد، در نزدیکی رودخانه هان سئول در محله سینچئون دانگ واقع شده است. برج لوته، مجتمعی چند منظوره است که شامل مغازه‌های خرده‌فروشی، فضای مسکونی، یک هتل لوکس، بخش‌های اداری و طبقات در دسترس عمومی در بالای برج و یک سکوی تماشا می‌شود.

پس از ۱۳ سال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی، برج جهانی لوته در اواخر سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و ساخت‌وسازهای خارجی ساختمان در مارس ۲۰۱۶ تمام و در نهایت این ساختمان در ۱۱ آوریل ۲۰۱۷ افتتاح شد. این آسمان‌خراش با شکل برجسته و مخروطی خود، از توپوگرافی صخره‌ای و کوهستانی شهر متمایز است و اولین ساختمان ۱۰۰ طبقه در کره جنوبی به حساب می‌آید که در نمای آن از شیشه استفاده شده است و پیشینه سرامیک این کشور را به رخ می‌کشد. به‌علت شکل مخروطی برج، هر طبقه طراحی خاص خود را دارد و دیوارهای هسته بتنی در یک‌سوم میانی برج، شیب‌دار هستند.

تک برج بلندی در یک منطقه مسکونی

منبع عکس: سایت kpf.com

در مجاورت برج لوته، بازار جهانی بزرگ لوته قرار دارد که مراکز خرید، سینماها، رستوران‌ها و پارکینگ را در خود جای داده است.

طراحی ساختمان دارای گواهینامه «LEED Gold» است که معیار تعهد مشتری به مسئولیت‌های زیست‌محیطی به حساب می‌آید. استراتژی‌های طراحی پایدار که در طراحی برج وجود دارد، شامل پنل‌های فتوولتائیک، توربین‌های بادی، دستگاه‌های ایجاد سایه در نمای خارجی و سیستم‌های برداشت آب می‌شود.

  • آدرس: کره جنوبی، سئول، مجاور مرکز تجارت جهانی لوته، برج جهانی لوته ‌(نمایش روی نقشه)

مرکز تجارت جهانی یک، ایالات متحده آمریکا

  • ارتفاع: ۵۴۱ متر

سازه ای سفیدرنگ به شکل بالهای پرنده در پایین برجی مرتفع

عکاس: Parmukh

مرکز تجارت جهانی یک با ارتفاع ۵۴۱ متر، بلندترین ساختمان نیم‌کره غربی جهان، ششمین ساختمان بلند جهان و یکی از نمادهای شاخص نیویورک است که به‌جای ساختمان اصلی مرکز تجارت جهانی ساخته شد. معمار این برج ۱۰۴ طبقه، «دیوید چایلدز» (David Childs) از شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) است. مرکز تجارت جهانی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲ و هنگامی که از ارتفاع ساختمان امپایر استیت پیشی گرفت، عنوان بلندترین ساختمان در شهر نیویورک را از آن خود کرد. سازه فولادی برج در ۳۰ اوت ۲۰۱۲ به پایان رسید. در ۱۰ مه ۲۰۱۳، آخرین جزء از مناره آسمان‌خراش نصب شد و ارتفاع آن را به ۵۴۱ متر یا ۱۷۷۶ پا رساند. ارتفاع برج با واحد پا، اشاره‌ای عمدی به سالی است که اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا امضا شد. برج مذکور سرانجام در اکتبر ۲۰۱۴ افتتاح شد. ساخت ساختمان جدید بخشی از تلاش برای یادبود و بازسازی مجموعه اصلی مرکز تجارت جهانی پس از تخریب بود.

دو آسمانخراش بلند در میان سازه های شهری

منبع عکس: سایت unsplash (عکاس: Alec Mason)

در چهار طرف ساختمان، ورودی‌هایی وجود دارد تا ترافیک بازدیدکنندگان و مستاجران اداری به‌طور یک‌پارچه پخش شود. پایه مکعبی آن مشابه برج‌های دوقلو است و از طبقه ۶۹، به هشت مثلث متساوی‌الساقین تقسیم می‌شود؛ به‌نحوی یک هشت ضلعی کامل در مرکز آن قرار می‌گیرد. در نهایت نیز مرکز تجارت جهانی یک با دیواری شیشه‌ای و مربع‌شکل در تاج، به اوج خود می‌رسد. این شکل کریستالی باعث شکست نور می‌شود و در نتیجه جلوه‌ای جذاب ایجاد می‌کند که در طول روز تغییر می‌کند.

تاج مارپیچی مرکز تجارت جهانی با ۱۲۴ متر ارتفاع شامل یک دکل و یک حلقه سکوی ارتباطی می‌شود و چراغی در بالای آن وجود دارد که شب‌ها از کیلومترها دورتر قابل‌مشاهده است. سکوی تماشای برج در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد و یک سکوی سرپوشیده است که در ارتفاع ۳۸۱ متری قرار دارد.

  • آدرس: ایالات متحده آمریکا، نیویورک سیتی، خیابان Fulton، مرکز تجارت جهانی یک (نمایش روی نقشه)

مرکز مالی سی تی اف گوانگژو، چین

  • ارتفاع: ۵۳۰ متر

دو برج بلند در کنار رودخانه

منبع عکس: سایت kpf.com

مرکز مالی سی‌تی‌اف، یکی دیگر از آسمان‌خراش‌های چین و دومین برج از برج‌های دوقلوی گوانگژو به حساب می‌آید که مشرف به رودخانه پرل است. اولین برج با ارتفاع ۴۳۹ متر در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد و مرکز مالی سی‌تی‌اف که به‌عنوان برج شرقی گوانگژو نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد. این آسمان‌خراش ۵۳۰ متری، بلندترین ساختمان گوانگژو و سومین ساختمان بلند چین و هفتمین سازه بلند جهان است.

مرکز مالی سی‌تی‌اف، یک مجموعه شهری چند منظوره با ۱۱۱ طبقه است که شامل مرکز کنفرانس، بخش اداری، مرکز خرید، سوئیت‌های مسکونی، سکوی تماشا و یک هتل در ۱۶ طبقه آخر می‌شود. این برج دارای ارتباط زیرزمینی به حمل‌ونقل عمومی و همچنین پل‌های دو طبقه برای اتصال به ساختمان‌های مجاور است.

بالای دو برج بلند در میان مه

منبع عکس: سایت businessinsider.nl 

مصالح به‌کاررفته در این سازه مزایای زیست‌محیطی دارند؛ به‌طوری که نمای سرامیکی آن در برابر خوردگی مقاوم است، نیازی به تمیزکردن ندارد، به‌راحتی تولید و حمل می‌شود. ستون‌های سرامیکی نمای برج نه‌تنها چشم‌انداز کف تا سقف را حفظ می‌کنند؛ بلکه باعث ایجاد سایه می‌شوند و به این ترتیب، تهویه‌ای طبیعی در آب و هوای گرمسیری گوانگژو به وجود می‌آورند. از دیگر ویژگی‌های زیست‌محیطی مرکز مالی سی‌تی‌اف می‌توان به وسایل سرمایشی با راندمان بالا و بازیابی گرما اشاره کرد. در حقیقت، ویژگی‌های این مرکز نشانگر آینده‌ای است که پایداری و تجارت بین‌الملل به یکدیگر وابسته‌اند.

برج سیتیک، چین

  • ارتفاع: ۵۲۸

برجی بلند به شکل گلدان در میان آسمانخراش های کوتاهتر

عکاس: Akshay Patil

برج «سیتیک» (CITIC) یکی دیگر از آسمان‌خراش‌های چین است که با نام «چاینا زون» (China Zun) نیز شناخته می‌شود. این برج با ارتفاع ۵۲۸ متر، به‌عنوان بلندترین ساختمان پکن به حساب می‌آید که توسط دفتر معماری «Kohn Pedersen Fox» با معماری خلاقانه طراحی شده است. مدیر طراحی این سازه هدف از طراحی آن را ایجاد مرکزی برای منطقه تجاری جدید شهر می‌داند که علاوه بر نمایش معماری معاصر، با تاریخ پایتخت هماهنگی دارد. پس از آنکه طراحی نهایی برج در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسید، کار ساخت آن در سال ۲۰۱۲ به جریان افتاد. برج مذکور در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ تکمیل شد تا به نمادی برای شهر پکن تبدیل شود.

برج سیتیک با الهام از گلدان zun ساخته شده است

ایده طراحی آن با الهام از گلدان «zun» متعلق به عصر برنز در چین و تغییر تدریجی انحناهای آن است. بر این اساس، از شکل کلی برج تا کرتین وال (نمای ساختمان متشکل از لامل و شیشه)، راهروی ورودی و جزییات فضای داخلی برگرفته از گلدان zun هستند؛ در نتیجه پهنای آن در پایین ۷۸ متر و در وسط برج ۵۴ متر است و در بالای برج به ۶۹ متر می‌رسد. به این ترتیب، بالا و پایین برج پهن و در قسمت وسط باریک‌تر است. دفتر مرکزی گروه سیتیک و بانک سیتیک در این برج قرار دارد؛ ضمن اینکه، فضاهای اداری و مرکز تجاری چند منظوره نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

  • آدرس: چین، پکن، منطقه چائویانگ، منطقه سنترال بیزینس، برج سیتیک (نمایش روی نقشه)

تایپه ۱۰۱، تایوان

  • ارتفاع: ۵۰۹٫۲ متر

دو برج بلند در شهری با ساختمان های کوتاه

منبع عکس:‌ سایت unsplash (عکاس: Lisanto Ecbw)

تایپه ۱۰۱، سازه‌ای مدرن در تایوان است که فناوری روز دنیا را با سنت‌های آسیایی در هم آمیخته و در برابر طوفان و زلزله مقاوم است. سرعت بعضی از طوفان‌های این منطقه به بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و تعداد زلزله‌ها گاهی به ۲۰۰ بار در سال می‌رسد. برنامه‌ریزی برای ساخت برج در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و قرار بود ساختمانی ۶۶ طبقه و دو ساختمان کوچک‌تر ۲۰ طبقه در مقابل آن ساخته شوند. مشکل اصلی هنگامی رخ داد که مستاجران دو ساختمان کوچک‌تر می‌خواستند در ساختمان اصلی مستقر شوند. برای رفع مشکل این دو مستاجر بزرگ پروژه، طرح ساختمان به ۱۰۱ طبقه تغییر کرد و با اینکه دو سال از شروع ساخت‌وساز می‌گذشت، طرح مذکور در سال ۲۰۰۱ مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

این برج، دیوارهای شیشه‌ای سبز-آبی جذابی دارد که آن را متمایز می‌کند؛ ضمن اینکه بسیاری از عناصر طراحی شامل نمادگرایی سنتی آسیایی و فلسفه فنگ‌شویی می‌شوند. به‌عنوان مثال، ۱۰۱ طبقه آن نمادی از نو شدن زمان و ورود به قرن جدید (۱۰۰ + یک) است و رنگ زرد روشن در بالای آن به‌عنوان مشعل خوشامدگویی و همچنین نماد آزادی تلقی می‌شود. جالب اینکه ساختمان شامل هشت بخش با هشت طبقه در هر بخش است که به عدد خوش‌یمن هشت در دنیای چینی اشاره دارد.

برجی بلند با نورپردازی زردرنگ در بالای آن در تاریکی شب

منبع عکس: سایت g-switch.org

این برج در سال ۲۰۰۴ به اتمام رسید و تا زمان افتتاح برج خلیفه دبی در سال ۲۰۱۰، بلندترین برج جهان بود. این عنوان تنها رکورد تایپه ۱۰۱ نبود و سریع‌ترین آسانسور، بلندترین ساختمان سبز، ‌بلندترین ساعت شب سال نو در جهان و... جزو رکوردهای این آسمان‌خراش به حساب می‌آمدند.

در برج تایپه ۱۰۱ علاوه بر فضای اداری و رستوران، سکوهای تماشای نیز وجود دارد که در طبقات ۸۸ و ۸۹ قرار دارند؛ همچنین سکوی روبازی در طبقه ۹۱ تعبیه شده که در برخی مناسبت‌ها باز است.

  • آدرس: تایوان، تایپه، منطقه Xinyi، جاده Xinyi، بخش پنج، تایپه ۱۰۱ (نمایش روی نقشه)

مرکز مالی جهانی شانگهای، چین

  • ارتفاع: ۴۹۲ متر

ساختمان بلندی به شکل دربازکن با چشم انداز شهر

منبع عکس: سایت - سایت flickr.com 

مرکز مالی جهانی شانگهای در منطقه پودانگ شانگهای واقع شده و کاری از شرکت معماری آمریکایی «Kohn Pedersen Fox» است که در سپتامبر ۲۰۰۷ به پایان رسید. در واقع، مقامات شانگهای در سال ۱۹۹۳ تصمیم به ساخت سه آسمان‌خراش در مجاورت یکدیگر گرفتند تا به نمادی برای شهر تبدیل شوند. این آسمان‌خراش‌ها قرار بود، یکی پس از دیگری ساخته شوند. کار آماده‌سازی اولین و کوتاه‌ترین آن‌ها در سال ۱۹۹۴ آغاز شد. در همان سال «مینورو موری» (Minoru Mori)، سرمایه‌دار بزرگ ژاپنی، به شهر شانگهای آمد. او مدت‌ها در آرزوی ساخت بلندترین ساختمان جهان بود که با معاون شهردار شانگهای ملاقات می‌کند و در جریان ساخت برج‌ها قرار می‌گیرد. موری فورا درخواست می‌کند که کار ساخت دومین برج به او محول شود. برج دوم که با سرمایه‌گذاری او کلید خورد، به‌تدریج به مرکز مالی جهانی شانگهای (SWFC) تبدیل شد. امروزه هر سه برج مذکور ساخته شده‌ و به مرکز گردشگری درآمده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی طراحی برج، دهانه بزرگ ذوزنقه‌ای در قسمت بالای آن است که از فشار باد جلوگیری می‌کند. به همین دلیل این برج شبیه به در بازکن بطری است و از همین نظر برای گردشگران جذابیت دارد و می‌توانند در بازکن مدل برج را از فروشگاه هدیه سکوی تماشا خریداری کنند.

این آسمان‌خراش با ارتفاع ۴۹۲ متر، دومین برج بلند شانگهای و پنجمین برج بلند چین محسوب می‌شود. بالاترین طبقه‌ای که دسترسی مردم به آن امکان‌ دارد، طبقه صدم است که ارتفاع آن به ۴۷۴ متر می‌رسد. مرکز مالی جهانی شانگهای، ساختمانی چند منظوره است که در آن دفاتر اداری (از طبقه هفت تا ۷۷)، فروشگاه‌ها و رستوران (طبقه یک و دو)، هتل (طبقه ۷۹ تا ۹۳)، اتاق جلسات (طبقات سه تا پنج) و سکوی تماشا وجود دارد. سه طبقه زیرزمین به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود که حدود ۱۱۰۰ جای پارک دارد. سکوی تماشای این برج روزگاری به‌عنوان مرتفع‌ترین سکوی تماشای دنیا شناخته می‌شد؛ تا اینکه برج کانتون گوی سبقت را از آن ربود.

  • آدرس: چین، شانگهای، منطقه Lujiazui، خیابان سنچری ۱۰۰، مرکز مالی جهانی شانگهای (نمایش روی نقشه)

مرکز تجارت بین الملل، هنگ کنگ

  • ارتفاع: ۴۸۴ متر

برج های بلند متعدد در کنار ساحل دریا

منبع عکس: سایت breeam.com

مرکز تجارت بین‌الملل، تغییر در الگوی ساختمان‌های بلند را نشان می‌دهد که نه‌تنها شامل ارتفاع، طراحی و مهندسی می‌شود؛ بلکه حرکتی آینده‌نگرانه به‌سمت پیشرفت هوشمند در منطقه‌ای بسیار متراکم است. این برج ۱۰۸ طبقه‌ای دارای فضای اداری، سکوی تماشای ۳۶۰ درجه‌ای و یکی از بلندترین هتل‌های دنیا است و شرکت معماری آمریکایی «Kohn Pedersen Fox»، معماری آن را بر عهده داشت. ساخت مرکز تجارت بین‌الملل در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید و پس از افتتاح در سال ۲۰۱۱، به بلندترین ساختمان هنگ کنگ تبدیل شد؛ همچنین در زمان ساخت، بلندترین ساختمان در چین به حساب می‌آمد. ارتفاع برج قرار بود، ۵۷۴ متر با ۱۰۲ طبقه باشد؛ اما به‌خاطر مقرراتی که اجازه نمی‌داد هیچ ساختمانی بلندتر از کوه‌های اطراف باشد، این موضوع منتفی شد.

پنج طبقه اول این آسمان‌خراش به مرکز خرید «Elements» با برندهای لوکس و درجه یک اختصاص دارد. سکوی تماشای موسوم به «اسکای ۱۰۰» (Sky100) در طبقه ۱۰۰ قرار گرفته است که چشم‌اندازهای دیدنی از کل هنگ کنگ و بندر آن را پیش روی بازدیدکنندگان می‌گذارد. هتل‌ هفت ستاره «Ritz Carlton Hong Kong» که یکی از لوکس‌ترین هتل‌های شهر محسوب می‌شود، با ۳۰۰ اتاق در طبقات ۱۰۲ تا ۱۱۸ خدمات‌رسانی می‌کند. بقیه طبقات نیز فضای اداری هستند.

نمایش نور ال‌ای‌دی در این برج، به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایش نور و صدا در یک ساختمان واحد، یک رکورد جدید در گینس بود که با استفاده از ۵۰ هزار متر مربع از دو نمای مرکز تجارت بین‌الملل انجام شد.

لاختا سنتر، روسیه

  • ارتفاع: ۴۶۲ متر

تک برج بلندی در کنار دریا

منبع عکس: سایت sronesans.com

طراحی متمایز لاختا سنتر در حومه سن پترزبورگ، برجی تنها در چشم‌انداز افق را نشان می‌دهد که در مرکز محله‌ای رو به رشد قرار دارد و دارای فضای باز وسیعی برای عابران پیاده است. این پروژه که در ابتدا برای مرکز تاریخی شهر برنامه‌ریزی شده بود، توجه گسترده رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ اما اعتراضاتی نسبت به تاثیر آن بر تصویر شهر صورت گرفت و در نهایت به مکان فعلی خود منتقل شد.

طراحان ساختمان به‌دنبال ایجاد تعادل مطلوب بین دفاتر اداری و مکان‌های عمومی بودند و در نهایت جامعه کاملی در داخل ساختمان به وجود آورند. در خارج از برج نیز فضاهای سبز و محوطه‌سازی انجام شد که نتیجه آن ساخت آمفی‌تئاتری روباز با ظرفیت ۲۰۰۰ نفر، گردشگاهی سرسبز با فواره، مسیر پیاده‌روی و نیمکت بود. این برج چند منظوره در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ ساخته شد و از فضای اداری-تجاری تا فروشگاه، فضای تفریح و مسکونی در آن به چشم می‌خورد که به بیش از ۵۰۰۰ کارمند و تقریبا ۳۰۰۰ بازدیدکننده در روز خدمات‌رسانی می‌کند. ضمن اینکه اکثر فضای برج در اختیار گازپروم، شرکت جهانی انرژی، قرار دارد.

برج تنهایی در کنار اتوبان و دریاچه

عکاس: ناشناس

در این آسمان‌خراش ۸۷ طبقه از فناوری‌های نوآورانه برای صرفه‌جویی در انرژی استفاده شده است. نمای دو جداره، خاصیت عایق حرارتی را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش هزینه‌های گرمایش و تهویه مطبوع می‌شود. به همین ترتیب، گرمای اضافی ناشی از تجهیزات فنی برای گرم‌کردن ساختمان به کار می‌رود. برای مقابله با اثر ارتفاع زیاد و زمستان سخت، سیستم کنترل تشکیل یخ تعبیه شده است تا نمای ساختمان و رهگذران زیر آن از خطرات ریزش یخ محافظت شوند.

وینکوم لندمارک ۸۱، ویتنام

  • ارتفاع: ۴۶۱٫۵ متر

ساختمان بسیار بلندی در کنار دریاچه در شب

منبع عکس: سایت slightaz.com

«وینکوم لندمارک ۸۱» (Vincom Landmark 81)، آسمان‌خراشی فوق‌العاده در شهر هوشی مین ویتنام است که به‌عنوان جاذبه‌ای گردشگری به حساب می‌آید. علت عدد ۸۱ در نام این سازه به تعداد طبقات آن بر می‌گردد. کار ساخت این برج از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ طول کشید و سرانجام در اواخر سال ۲۰۱۸ افتتاح شد.

آسمان‌خراش مذکور توسط شرکت انگلیسی «Atkins» طراحی شده که مسئولیت طراحی برج‌های متعددی در جهان از جمله برج العرب را برعهده داشته است. ساختار ساختمان به‌شکل سیستم لوله‌ای است و شامل ۳۶ لوله مربعی با ارتفاع مختلف می‌شود که لوله‌های بلندتر در مرکز قرار گرفته و توسط لوله‌های کوتاه‌تر احاطه شده‌اند. به گفته طراح، طراحی برج از دسته بامبو الهام گرفته شده که نماد قدرت و وحدت در فرهنگ ویتنامی است. اکثر این سازه‌های لوله‌ای، به‌استثنای بلندترین آن‌ها، با روف گاردن پوشانده شده‌اند.

ارتفاع برج، ۴۶۱٫۵ متر است و بخش باریکی در بالای آن وجود دارد که به‌صورت یک منار دیده می‌شود و هیچ طبقه قابل استفاده‌ای ندارد. آنتن کوچکی به ارتفاع ۸٫۳ متر بالای این منار نصب شده است که ارتفاع کلی برج را به حدود ۴۷۰ متر می‌رساند. بلندترین طبقه قابل استفاده در این برج در ارتفاع ۳۸۳ متری قرار دارد که به سکوی تماشا اختصاص یافته است. فضای اداری، آپارتمان‌های لوکس (طبقات چهار تا ۴۱)، رستوران‌ها (طبقات ۶۶ و ۶۷)، مرکز خرید (سه طبقه اول) و هتل پنج ستاره (طبقات ۴۷ تا ۷۷)، سایر طبقات وینکوم لندمارک ۸۱ را تشکیل می‌دهند.

  • آدرس: ویتنام، هوشی مین، منطقه Binh Thanh، پارک مرکزی وینهومز، وینکوم لندمارک ۸۱ (نمایش روی نقشه)

چانگشا آی‌‌اف‌‌اس تاور تی یک، چین

  • ارتفاع: ۴۵۲ متر

دو برج شیشه ای بلند در کنار یکدیگر

عکاس: ناشناس

«چانگشا آی‌اف‌اس تاور تی یک» (Changsha IFS Tower T1) در شهر چانگشا چین واقع شده است که در سال ۲۰۱۸ با ۹۵ طبقه تکمیل شد و به آن برج‌های دوقلوی استان هونان نیز گفته می‌شود. برج بلندتر ۴۵۲ متر و برج کوتاه‌تر با ۶۴ طبقه، ۳۱۵ متر ارتفاع دارد. شکل مستطیلی این برج‌های شیشه‌ای با یک سری پره‌های فلزی قطع شده‌اند که به پیچیدگی ظاهری افزوده‌ و از تابش شدید نور به فضای اداری کاسته است. برج یک دارای تاجی است که در سه نقطه به‌تدریج چندین متر عقب‌نشینی دارد که ارتفاع فوق‌العاده آن را کم‌رنگ می‌کند تا رابطه آن را با برج دوم تثبیت شود. برج مذکور شامل ۴۳۰ هزار متر مربع فضای اداری، ۲۵۰ هزار متر مربع مرکز خرید و هتلی ۶ ستاره با ۲۵۰ اتاق است.

برج های دوقلو پتروناس، مالزی

  • ارتفاع: ۴۵۲ متر

برج های دو قلوی در کنار فواره های آب در شب

عکاس: ناشناس

برج‌های دوقلو پتروناس با ارتفاع ۴۵۲ متر و ۸۸ طبقه در سال ۱۹۹۸ افتتاح شدند و در آن زمان بلندترین ساختمان‌های جهان بودند تا اینکه در سال ۲۰۰۴ برج تایپه ۱۰۱ ساخته شد. برج‌های دو قلو در مرکز شهر کوالالامپور قرار گرفته‌اند و عمدتا مقر اصلی شرکت پتروناس و شرکت‌های بزرگ و معروفی چون سونی و بسیاری از برندهای مشهور هستند. رستوران، مرکز خرید، سالن‌های ورزشی و سالن‌های کنفرانس نیز سایر بخش‌های این برج را تشکیل می‌دهند.

برج‌های دوقلو پتروناس توسط پل دو طبقه اسکای بریج به یکدیگر متصل شده‌اند

«سزار پلی» (Cesar Pelli)، مهندس معمار برج‌های دوقلوی پتروناس است که در طراحی آن‌ها از معماری اسلامی و ترکیب سنت و مدرنیته استفاده کرد. این دو برج در طبقات ۴۱ و ۴۲ (۱۷۵ متر بالاتر از سطح خیابان) قرار دارند و توسط پل دو طبقه «اسکای بریج» (Skybridge) به طول ۵۸ متر به یکدیگر متصل شده‌اند و چشم‌انداز شگفت‌انگیزی از شهر را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کنند. علاوه بر مستاجران برج که برای تردد بین دو برج می‌توانند از این پل استفاده کنند،‌ پل مذکور به‌عنوان مسیر خروج اضطراری عمل می‌کند. همچنین اکثر گردشگرانی که از برج‌های پتروناس دیدن می‌کنند، فرصت استفاده از این پل هوایی و لذت تماشای مناظر زیبای اطراف از طریق دیوارهای شیشه‌ای را از دست نمی‌دهند. این پل نه‌تنها ساختاری نمادین را نشان می‌دهد؛ بلکه به آینده ساختمان‌های بلند و توسعه شهری اشاره دارد؛ دوره‌ای در آینده که شامل اتصال ساختمان‌های بلند در ارتفاع خواهد بود، به‌طوری که مردم بدون پایین‌رفتن از ساختمان می‌توانند بین ساختمان‌ها تردد کنند.

دو برج بلند با پلی در بین آن ها

منبع عکس: سایت tiqets.com

سکوی تماشای برج در طبقه ۸۶ قرار دارد؛ جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند منار برج را از نزدیک تماشا کنند و از نمایشگرهای دیجیتال و نمایشگاه تاریخ برج بهره‌مند شوند.

در پایین برج‌های دوقلو، مرکز خرید بزرگ و معروفی به نام «Suria KLCC» فعالیت می‌کند که بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد. این مرکز خرید در ۶ طبقه ساخته شده و اجناس لوکس و گران‌قیمت را به فروش می‌رساند. علاوه بر این، آکواریوم بسیار بزرگی در این آسمان‌خراش وجود دارد که سفره ماهی‌های گوناگونی در آن شنا می‌کنند. در کنار استفاده از فروشگاه بسیار بزرگ کتاب و سینمای چندبعدی می‌توانید به پارک ۱۷ هکتاری در ضلع شمالی برج‌ها بروید که محلی عالی برای قدم‌زدن و استراحت، سلفی گرفتن و خوش‌گذرانی است.

  • آدرس: مالزی، کوالالامپور، سیتی سنتر کوالالاپور، Lower Ground، برج‌های دوقلو پتروناس (نمایش روی نقشه)
 

منبع: کجارو (لینک)

   

[source: https://www.kojaro.com/2021/9/9/192345/tallest-buildings-world/]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A