آخرین خبرتاریخیمعماری

دیدنی های نایین، نگینی در حاشیه کویر اصفهان

نایین یکی از شهرهای اصفهان در منطقه دشت کویر است که با توجه به بناهای کهن این شهر، قدمت آن به بیش از ۳ هزار سال می‌رسد. جاذبه‌های گردشگری نایین متعلق به معماری دوران مختلف است و با تلفیق بافت شهری قدیم با تاثیرپذیری از شرایط محیط طبیعی، نیازهای شهری و لزوم امنیت شهر در برابر مهماجمان ساخته شده‌اند. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی و طبیعی نایین می‌اندازیم.

شیدا خرمشاهی | نایین یکی از شهرهای اصفهان در منطقه دشت کویر است که با توجه به بناهای کهن این شهر، قدمت آن به بیش از ۳ هزار سال می‌رسد. جاذبه‌های گردشگری نایین متعلق به معماری دوران مختلف است و با تلفیق بافت شهری قدیم با تاثیرپذیری از شرایط محیط طبیعی، نیازهای شهری و لزوم امنیت شهر در برابر مهماجمان ساخته شده‌اند. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی و طبیعی نایین می‌اندازیم.

نارین قلعه (قلعه نارنج)

نارین قلعه نایین

نارین قلعه یا قلعه نارنج یکی از قدیمی‌ترین بناهای شناخته شده در مرکز بافت تاریخی شهر نایین است که از دوران پارتیان و قبل از اسلام به یادگار مانده است. بنای مذکور به صورت چند ضلعی است و چندین برج در گوشه اضلاع آن قرار دارند.

نارین قلعه نایین

این بنا، همچنین در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی نایین)

خانه تاریخی پیرنیا

خانه تاریخی پیرنیا یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شهر نایین است که معماری آن با الهام از خانه‌های کویر مرکزی ایران بنا شده است. این خانه ۴۰۰ ساله در دوران حکومت صفویه بنا شده است و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله ورودی، دالان‌های متعدد، هشتی، غلامگردش،‌ ایوان شاه‌نشین، اتاق نشیمن، گودال باغچه و باغ می‌شود.

خانه تاریخی پیرنیا

در حال حاضر این خانه محل نمایندگی میراث فرهنگی نایین و موزه مردم‌شناسی نایین است.

مسجد جامع نایین (مسجد علویان)

مسجد جامع نایین

مسجد جامع نایین با الهام از مسجد پیامبر مدینه به سبک خراسانی بنا شده است. این مسجد از معدود مساجد اولیه شبستانی است که کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و صورت اولیه خود را تا امروز حفظ کرده است. ساختمان اولیه آن در قرن دوم هجری قمری ساخته شده که در حال حاضر قسمت زیادی از مسجد فعلی را تشکیل می‌دهد.

قلعه محمدیه (آشورگاه)

قلعه محمدیه

قلعه محمدیه یکی از معروف‌ترین بناهای نایین است که در بالای کوهی مشرف به محله محمدیه احداث شده است. بر طبق نظر کارشناسان و بنا بر موقعیت سوق‌الجیشی این قلعه، احتمالا از آن به‌عنوان دژ دفاعی استفاده می‌شده است. شکوه این قلعه چنان زیاد است که از جای جای محله محمدیه می‌توانید ابهت آن را تماشا کنید. قدمت این قلعه را مربوط به دوران پیش از اسلام می‌دانند و برخی آن را «عاشوراگاه» هم می‌نامند.

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران و اصلی‌ترین معبر مهم و مرکز تجاری شهر نایین در دوران گذشته بوده است. ورودی این بازار یکی از دروازه‌های قدیم شهر بوده که به «دروازه تاریخی چهل دختران» نیز معروف است.

بازار تاریخی نایین

بنای اولیه بازار را متعلق به دوره ایلخانان می‌دانند و بیشتر رونق آن مربوط به دوران حکومت صفویه است.

خانه تاریخی امامی

خانه تاریخی امامی

خانه تاریخی امام در محله تاریخی «کلوان» قرار گرفته و متعلق به دوران صفویه است. بنای این خانه در دوران قاجار نیز تغییراتی را در فضاها و معماری خود داشته است. این خانه در قدیم از چندین خانه تشکیل می‌شده و در دوران حکومت قاجاریان به‌عنوان خانه امام جمعه شهر نایین یعنی «خاندان امامی‌ها» و «محمد سعید امامی» استفاده می‌شده است.

آب انبار معصوم خانی

آب انبار معصوم خانی

آب‌انبار معصوم‌خانی، یکی از آب‌انبارهای اصلی شهر نایین است که توسط فرد خیری به همین نام در دوران پهلوی در محله «چهل دختران» کنار «دروازه چهل دختران» ساخته شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه رستم

قلعه رستم

قلعه رستم در روستای بافران در شرق شهر نایین قرار گرفته است. متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم رسیدگی به آن در حال تخریب و ویرانی است.

کاروانسرای نیستانک

کاروانسرای نیستانک

کاروانسرای نیستانک در روستایی به همین نام در ۳۰ کیلومتری جاده نایین به اردستان واقع شده است. این کاروانسرای تاریخی به‌عنوان یکی از زیباترین کاروانسراهای دوران قاجار به شمار می‌رود. بنای این کاروانسرا به صورت چهار ضلعی از بیرون و به صورت هشت ضلعی در حیاط است.

آسیاب آبی ریگاره

آسیاب آبی ریگاره

آسیاب آبی ریگاره، در محله محمدیه شهر نایین بنا شده است و به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی شهر محسوب می‌شود. در محوطه اصلی آسیاب در عمق ۲۵ متری، شاهد فضاهای متعددی نظیر اتاق‌ها، محل اصطبل و محل قرار گرفتن سنگ‌های آسیاب و تنوره خواهید بود.

خانه فاطمی ها

خانه فاطمی ها

خانه فاطمی‌ها در محله نوآباد مقابل بازار تاریخی شهر نایین قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی و سنتی شهر نایین در دوران قاجاریه به شمار می‌آید.

خانه فاطمی ها

این خانه در حال حاضر در مالکیت نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری شهر نایین و در حال مرمت است.

کاروانسرای بلاباد

کاروانسرای بلاباد

کاروانسرای بلاباد در کیلومتر ۲۳ جاده اصفهان به نایین در دهستان «لای سیاه» در مجاورت روستای «بلاباد» واقع شده است. این کاروانسرا دارای ۲ هزار متر مربع مساحت و ۲۶ حجره است و از بناهای تاریخی مربوط به دوران صفویه به شمار می‌رود.

مسجد بابا عبدالله

مسجد بابا عبدالله

بنای تاریخی مسجد باباعبدالله در ابتدا به صورت گنبد مقبره‌ای در دوران ایلخانی بوده و سپس مسجد در کنار آن توسعه یافته است.

مسجد بابا عبدالله

بر طبق کتیبه‌ای که متعلق به سال ۷۰۰ هجری قمری است، گفته می‌شود که این مسجد در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم هجری قمری ساخته شده است.

آتشکده سپرو

آتشکده سپرو

آتشکده سپرو،‌ در روستای سپرو در ۳۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر نایین بر فراز شیرکوه جا خوش کرده است. این آتشکده که مردم محلی به آن «چهاردری» نیز می‌گویند، در لیست آثار باستانی متعلق به دوران ساسانیان ثبت شده و اکنون در حال ترمیم و بازسازی است.

کارگاه های عبابافی

کارگاه های عبابافی نایین

محله محمدیه در شهر نایین بیشتر به دلیل کارگاه‌های عبابافی‌اش، شهرت دارد. کارگاه‌های عبابافی، بیشتر خانه‌هایی قدیمی و دستکند در دل زمین هستند تا بافندگان در تابستان‌‌ها هم از گرمای کویر در امان باشند.

کارگاه عبا بافی

باغ مصلی

باغ مصلی نایین

باغ مصلی یکی از آثار تاریخی و دیدنی قابل توجه شهر نایین است. این باغ زیبا و وسیع تا چند سال پیش تفرجگاه مردم در ایام تعطیل بوده و بقعه داخل آن نیز زیارتگاه نایینی‌ها محسوب می‌شده است.

باغ مصلی نایین

بقعه موجود در این باغ متعلق به پیشینیان «خاندان پیرنیا» است.

[source: https://www.kojaro.com/2018/1/7/140015/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86/]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A