آخرین خبرمعماری

آشنایی با طراحی احساس‌گرا در دکوراسیون داخلی

احساسات در هر کاری که انجام می‌دهیم و در هر آنچه به آن فکر می‌کنیم، طنین‌انداز است. از طرفی هم طرز تفکر آدمی به‌واسطه احساسات مختلف، دستخوش تغییر می‌شود. به‌طبع، انسان با داشتن انرژی مثبت و احساسی مملو از آرامش و لذت در مقابل مشکلات مختلف زندگی انعطاف‌پذیرتر شده و در کشف راه‌حل خلاق‌تر می‌گردد.

مجله منزل – رادنوش کریمی: احساسات در هر کاری که انجام می‌دهیم و در هر آنچه به آن فکر می‌کنیم، طنین‌انداز است. از طرفی هم طرز تفکر آدمی به‌واسطه احساسات مختلف، دستخوش تغییر می‌شود. به‌طبع، انسان با داشتن انرژی مثبت و احساسی مملو از آرامش و لذت در مقابل مشکلات مختلف زندگی انعطاف‌پذیرتر شده و در کشف راه‌حل خلاق‌تر می‌گردد.
 دری به خانه احساس

طراحی احساس‌گرا

جرقه ابتدایی این شیوه با تفکرهای ناب برخی طراحان در اواسط قرن بیستم میلادی زده شد. از ششمین دهه این قرن، تمرکز و میل شرکت‌های طراحی و طراحان آزاد به ساخت محصولات از راه به‌کارگیری هر چه بیشتر فرم‌های نرم و ارگانیک و هم‌چنین رنگ‌های روشن و زنده است.
طراحی احساس‌گرا (Emotional Design) هم عنوان کتابی از دونالد نورمن(Donald Norman)، خالق اصلی این شیوه است. به نظر او اساسی‌ترین موضوع در طراحی یک فضا احساسات است که نقش مهمی را در توانایی انسان برای درک جهان و یادگیری چیزهای جدید   ایفا می‌کند.
تا به امروز دیده‌ایم که آدمی دیگر مانند قبل، محصولات را تنها به دلیل جنبه کارکردیشان انتخاب نمی‌کند، بلکه اغلب در خصوص محصولات، به شکلی فکر و صحبت می‌کنند که گویی یک شخصیت و موجود زنده را در نظر دارند؛ محصولی که قادر است مانند انسان، قدرتمند و خشن و یا مهربان باشد!
 دری به خانه احساس
ویژگی‌های مهم طراحی احساس‌گرا
ایجاد فرم‌های شاد و رنگین
در طراحی احساس‌گرا سعی در ایجاد احساساتی ناب و عالی از راه حس بینایی به اشخاص است. فرم‌های به‌کاررفته در این طراحی، بیشتر شامل فرم‌های منحنی، نرم و هموار بدون هر‌گونه محدودیتی است. در این شیوه، تأکید بسیار می‌شود بر روی فرم‌های بسیار پیچیده و خلاقانه به این صورت که با تنوع‌بخشی به فرم‌های پایه در طراحی لوازم مختلفی مثل استند تلویزیون، میز قهوه‌خوری، مبلمان تک و هر آنچه تصور کنید، حس کنجکاوی  در آدمی زنده گردد. روشن است که حجم بالایی از خلاقیت در فضای داخلی، همیشه تحسین‌برانگیز خواهد بود.
 دری به خانه احساس

طیف‌های مزه‌دار، طعم‌دار و کودکانه

به‌کارگیری رنگ در این طراحی، طبق قانون و پالتی از پیش تعیین‌شده صورت نمی‌گیرد، بلکه با جسارت از طیف‌های خیره‌کننده با مقیاس قابل‌توجهی استفاده می‌شود.
در این شیوه، شاهد استفاده از طیف‌های طعم‌دار رنگ‌های مختلف مثل لیمویی، هلویی، پرتقالی، دارچینی و… هستیم که چهره هر بیننده‌ای را خندان می‌کند، چراکه کودک درون آدمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودک بودن در دنیای بزرگی به ما کمک می‌کند تا بیشتر خلاق، رویاپرداز، مبتکر و فعال باشیم و همین‌طور به اطرافیان خود بی‌پروا عشق بورزیم.
 دری به خانه احساس

سعی در ایجاد سطوح تماسی

یکی از مشخصه‌های زیباشناختی این طراحی به‌کارگیری سطوح خاصی است که موجب تحریک حس لامسه می‌شود؛ سطوحی جذاب و نرم مثل پوست طبیعی حیوانات مانند پشم و خز و یا کرک. هم‌چنین یکی از مواد مناسب برای این منظور که در این طراحی بسیار استفاده می‌شود، سطوح موزاییکی نقش‌دار است.

پارچه‌های بی‌نهایت دوست‌داشتنی خز یا پرزدار را در هرکجای خانه‌تان می‌توانید استفاده کنید. این پارچه‌های دوست داشتی چه در قالب فرش، چه کوسن، چه پتو و حتی یک پوف بزرگ می‌توانند دکوراسیون داخلی شما را زیر و رو کنند. جادوی آنها را دست‌کم نگیرید، یکی از آنها را برای فضای داخلی خود در نظر بگیرید و بیش از پیش از آن لذت ببرید.

 دری به خانه احساس

سعی در استفاده از مواد طبیعی

به کار بردن مواد طبیعی مانند چوب، حصیر، پارچه‌های نخی و سبک، چرم‌های طبیعی و هم‌چنین پوشاندن دیوار با مصالح طبیعی مثل آجر و پنل‌های سنگی مصنوعی در طراحی داخلی باعث ایجاد حس خوب صلح و آرامش می‌شود، روح و ذهن شما را تازه می‌کند و از همه مهم‌تر حس خوش‌آمدگویی را  افزایش می‌دهد.
امروزه به‌وفور شاهد شبیه‌سازی مواد طبیعی با استفاده از مواد مصنوعی هستیم، چراکه مواد طبیعی مانند چوب و سنگ‌های صخره‌ای، حس دیداری و لامسه را بیش از پیش تحریک می‌کند. هم‌چنین استفاده از این مواد در فضای حمام، ناخودآگاه حس طراوت و تازگی را در انسان به وجود می‌آورد.
دری به خانه احساس
اضافه کردن جزئیات فریبنده به اشیاء
یک روش دیگر، اضافه کردن جزئیات ارزشمند به حاشیه محصولات است؛ به‌طور مثال اضافه کردن سنگ‌های اتمی، درخشان و رنگی در مبلمان و به‌خصوص سرویس‌های بهداشتی که برای هر بیننده‌ای چشم‌نواز است و آدمی را به وجد می‌آورد.
 دری به خانه احساس

سعی در ساخت فضایی رویایی

فضای داخلی رویایی، فضایی است سرشار از نور، رنگ‌های درخشان و هم‌چنین مبلمان، لوازم روشنایی و لوازم دکوری با طراحی متفاوت و گاهی اغراق شده در بعضی از اجزای آنها که فضای موردنظر شما را برجسته می‌کند.
طراحی احساسی و رویایی، فضای شما را از فضایی بی‌روح و کسل‌کننده به جایی جذاب و هیجان‌انگیز مبدل می‌سازد.
 دری به خانه احساس

ایجاد سایه‌های نامتعارف و شاعرانه به‌وسیله سطوح مبلمان و لوازم دکوراتیو

این شیوه با استفاده از عناصر دکوراتیو، لوازم روشنایی و هم‌چنین قطعاتی از مبلمان که در طراحی آنها خلاقیت به اوج رسیده، شکل‌های پرهیجان نوری را از راه بازی نور و سایه به اجرا درمی‌آورد.
 دری به خانه احساس

بهره‌گیری از محصولاتی با حس و حال کودکانه و لطیف و ایجاد فضایی فانتزی و لطیف

چقدر دلپذیر است که در طراحی فضای زندگی خود مثل بچه‌ها، خودمان را رها کنیم و از رنگ، نور و چیدمان لذت ببریم، هر آنچه دلمان می‌خواهد و حسمان می‌گوید را برای محل کار و زندگیمان خلق کنیم.
قصه‌پردازی در دکور قدرت تخیل در طراحی فضایی اسرارآمیز و جذاب، همواره حائز اهمیت است. بهره‌گیری خلاقانه از عوامل متعددی مانند طبیعت‌های بکر، اماکن تاریخی، داستان‌های ملی،  فرهنگی و هنری اقوام و ملیت‌های مختلف و فرهنگ‌های محلی منجر به طراحی فضایی متفاوت می‌شود که تأثیر عمیق و شگرفی در روح آدمی به‌جا می‌گذارد.
هم‌چنین تجربه یک روز خاطره‌انگیز در زندگی آدمی و یا حتی یک موسیقی دلنواز و یا یک فیلم سینمایی تأثیرگذار می‌توانند عواملی الهام‌بخش برای داستان‌سرایی و طراحی فضا با طراحی احساسی باشند. قصه‌پردازی در دکور بیشتر در فضاهای عمومی مانند لابی هتل، رستوران‌ و کافی‌شاپ‌ها به اجرا درمی‌آید تا همگان را مبهوت جذابیت و خاص بودن فضا نماید.
 دری به خانه احساس

پوشش دیوار با مواد نامعمول

این طراحی با استفاده از دیوارپوش‌های خلاقانه، متفاوت و اغلب با بافتی قابل‌لمس، جذابیت بصری می‌آفریند.  موارد پیشنهادی در این شیوه، شامل طراحی کاغذدیواری‌هایی با طرح متفاوت با استفاده از تکنیک‌های چاپ، نقاشی، طراحی گرافیکی و هم‌چنین پنل‌های چوبی با ساختاری خاص و بافت سه‌بعدی، پنل‌های چرمی با ترکیب رنگ متفاوت و موزاییک‌کاری‌های فریبنده است.

[source: http://www.bartarinha.ir/fa/news/648482/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A