آخرین خبرمحیط زیست

به شگفت انگیزترین مکان های ترسناک دنیا خوش آمدید

آیا دوست دارید سری به جاذبه‌های طبیعی جهنمی و مرگبار بزنید؟ برای دیدن حفره‌های پر از سولفور و آبشار خونین، با ما همراه باشید.

نگین توکلی , کجارو | جاذبه‌های طبیعی خارق‌العاده در سراسر سیاره ما وجود دارند که متاسفانه مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. دیدن برخی از آن‌ها، ممکن است در شما احساسی ژرف به وجود آورد و باعث ضعف و حبس شدن نفس‌تان در سینه شود.

نویسنده این مقاله، اریکا انگلهاپت، خبرنگار رشته علمی و ویراستار است. او در وبلاگ جزئیات گوری، در نشنال جئوگرافی می‌نویسد.

دروازه جهنم

دروازه جهنم

عکس از جرج کورونیس

دروازه جهنم، دریاچه‌ای در زمین مملو از گاز طبیعی است که برای دهه‌ها در حال سوختن است.

تقریبا هیچ کس به دروازه جهنم در ترکمنستان نمی‌رود؛ حتی با وجود این که این مکان، گودالی نادر، عظیم و پر از آتش در میان بیابانی بی‌ثمر است. منشا به وجود آمدن آتش در این دریاچه کمی مرموز است؛ اما معتبرترین داستان آن از این قرار است؛ پس از سقوط تجهیزات حفاری و استخراج نفت زمین‌شناسان شوروی در زمین در سال ۱۹۷۱، این افراد باعث نشت گاز طبیعی در این منطقه شدند. از آن زمان، این گودال در حال سوختن است.

در طی سفری در سال ۲۰۱۳ از طرف جامعه نشنال جئوگرافی، جرج کورونیس به عنوان اولین نفر و تاکنون تنها فرد در تاریخ، با پوشیدن لباس مقاوم در برابر آتش، مانند سیب‌زمینی در حال پخت، وارد این جهنم شد.

در ویدئو زیر، سفر تیم نشنال جئوگرافی به همراه جرج کورونیس به دروازه جهنم در ترکمنستان را تماشا کنید.

کورونیس، جستجوگر و دنبال‌کننده طوفان‌ها، کسی که دروازه جهنم را در بالای لیست مکان‌های ترسناک دنیا گذاشته است، می‌گوید:

وقتی پای مکان‌های جهنمی که می خواهند شما را بکشند، در میان است، من فردی حرفه‌ای هستم.

او می‌گوید:

لحظات اولی که بر روی لبه زمین راه رفتم و گرما را حس کردم، مطمئن نبودم که از پس این کار برمی‌آیم یا نه. من داخل آتشفشان‌های بسیار و در کنار مواد مذاب زیادی بوده‌ام، اما اینجا بسیار رعب‌آور است.

آیا می‌دانید هیچ نرده‌ای دور دروازه جهنم نیست؟ اگر احساس خوش‌شانسی می‌کنید، در لبه آن راه بروید و فرو ریختن خاک را زیر پاهایتان حس کنید.

آن‌هایی که به دنبال حس ماجراجویی کمتری هستند، در این تور مجازی به مقاصد فوق‌العاده مهیب در سراسر دنیا، با ما همراه شوند، نیاز به ماسک گاز و لباس‌های مخصوص هم نخواهید داشت.

منطقه جهنمی

دروازه جهنم تنها مکانی نیست که با جهان زیرزمین، مقایسه شده است. زمین‌های فلگرین (Phlegrean Fields) در جنوب ایتالیا، به بازدیدکنندگان نگاهی سریع به جهنم سولفوری، درست روی سطح زمین را پیشنهاد می‌دهد.

زمین‌های واقع شده در جنوب ناپل، در یک کالدرا (دهانه کاسه‌مانند آتشفشان) هستند؛ تورفتگی دیگی شکلی که پس از خروج مقدار زیادی از ماگما پس از فوران آتشفشان، به وجود آمده است. این مکان در طی هزاران سال گذشته، بارها و بارها شاهد فوران بوده است. هزاران فومارول (سوراخی که گاز و دود از آن خارج می‌شود) و شکاف در زمین در طول این سال‌ها به وجود آمده است که بخارات و گاز را به بیرون می‌فرستند.

سایت اطلس آبسکورا، این چشم‌انداز جهنمی را این گونه توصیف می‌کند: خاک حرکت می‌کند، زمین می‌لرزد و بخار سوزاننده و بدبو از شکاف‌ها برمی‌خیزد.

این مکان، در میان گردشگرانی که آن را از پشت نرده‌ها تماشا می‌کنند، محبوب است؛ اما اینجا  ممکن است مرگبار هم باشد. در ماه سپتامبر، سه فرد یک خانواده ایتالیایی، زمانی که پسر بچه ۱۱ ساله آن‌ها از روی نرده‌ها پرید و والدین او برای نجات او از یک فومارول، به دنبال او رفتند، متاسفانه جان خود را از دست دادند.

رنگ‌های تند

اندونزی

عکس از سوتانتا آدیتیا

گاز سولفور مشتعل، روی آتشفشان کاوا ایجن (Kawah Ijen) در جاوای شرقی در اندونزی جاری می‌شود.

برای دیدن دیگر مکان‌های مخفی مهیب دنیا، به بالای آتشفشان کاوا ایجن در اندونزی بیایید. دریاچه‌ای فیروزه‌ای و درخشان بر روی قله آتشفشان قرار دارد که در شب، شعله‌های آبی الکتریکی آن، در شیب کوهستان، زبانه می‌کشند. اینجا بسیار زیبا است، اما دریاچه پر از هیدرولیک اسید و این آبی آشفته پر از بخارات سمی و خفه‌کننده سولفور است.

اندونزی

عکس از سونی تامبلکا

سولفور در تماس با هوا می‌سوزد و رودخانه‌های لاوا شکل مسحورکننده‌ای از نور را  در دریاچه کاوا ایجن در جزیره جاوا، خلق می‌کند.

آب دریاچه آتشفشانی از اسید باتری، خورنده‌تر است. این مایع، محصولی از گاز هیدروژن کلرید تراوش شده از آتشفشان است. این محصول، همچنین گازهای متشکل از سولفور که به رنگ آبی، در مجاورت هوا می‌سوزند را به بیرون هدایت می‌کند. برخی از گازها با میعان به مایع سولفوری تبدیل می‌شوند و مانند آبشاری در حین سوختن به پایین کوه می‌ریزند.

کورونیس می‌گوید:

من با قایق لاستیکی بادی به درون این دریاچه اسید رفتم و باید بگویم اینجا یک مکان سورئال (غیرواقعی) است.

آنجا، همچنین یک معدن فعال سولفور است و کورونیس معدنچیانی را در حین کار کردن، در آنجا دیده است.

اندونزی

عکس از آندیا اویگ

معدنچیان معدن سولفور در دریاچه آتشفشانی کاوا ایجان در پارک ملی بالوران (Baluran) در اندونزی.

او می‌گوید:

تنها وسیله‌ای که آن‌ها برای محافظت خود در برابر گاز سولفور دی اکسید داشتند، پارچه‌ای مرطوب بود که در دهان‌شان گذاشته بودند. این واقعا وحشتناک است.

دریاچه ناترون

ناترون

عکس از کتابخانه آلامی

دریاچه ناترون در تانزانیا توسط پوسته‌ای از جنس نمک قلیایی که با وجود سیانوباکتری به رنگ قرمز در آمده، پوشانده شده است. اینجا مکان تولید مثل و تغذیه گونه در خطر فلامینگو است.

دیگر مکان رنگارنگ ولی ترسناکی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، دریاچه ناترون در تانزانیا است. این دریاچه با تشکر از سیانوباکتری‌های که در آب‌های نمکی زندگی می‌کنند، به رنگ قرمز در آمده است. مواد درون این دریاچه به سادگی آمونیاک است و می‌تواند تا دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد، دریاچه را گرم کند.

اگرچه دریاچه ناترون، جای خوبی برای گشت و گذار نیست، ولی سواحل آن، محلی مهم برای اسکان فلامینگوها به شمار می‌آید. آن‌ها رنگ صورتی خود را از خوردن سیانوباکتری‌های قرمز به دست می‌آورند.

اتیوپی

عکس از کارسن پیتر

پایین‌ترین آتشفشان بر روی زمین در ارتفاعی پایین‌تر از سطح دریا در دالول (Dallol)، در اتیوپی است. در میان زائده‌های خشن نمکی در دریاچه‌های آن، استخرهایی از اسید داغ با پوسته کانی‌های حاوی سولفور و گازهای مرگبار، مخلوط می‌شوند.

مرجع: کجارو , 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A