آخرین خبرتکنولوژیزلزله

روش دانشمندان فرانسوی برای انحراف قدرت تخریبی زلزله

رسول شیری| گروهی از دانشمندان فرانسوی، روش برای مقابله با زلزله و آثار مخرب آن پیدا کرده‌اند. آنها با این روش، سپر دفاعی در برابر زلزله میسازند و نقاط مسکونی مثل شهرها را از گزند این واقعه‌ی طبیعی مصون نگه می دارند. در ادامه‌ی مطلب روش جالبی که آنها به آزمایش آن پرداخته‌اند را معرفی می‌کنیم. با ما باشید.

پس از زلزله‌ی مخربی که در شیلی رخ داد و ویرانی‌های زیادی به بار آورد، باز هم دانشمندان به فکر چاره‌ای برای مقابله با این بلای طبیعی افتادند.

اساس کار استفاده از اصل انکسار است. با حفر چاله‌هایی در زمین می‌توان امواج مخرب زلزله را به اطراف شهرها، جایی که خرابی کمتری به بار می‌آورند، منحرف کرد. اگر این سیستم در عمل موفق باشد، راه جدیدی برای ایجاد سپر دفاعی در اطراف نقاط شلوغ شهری خواهد بود.

در آزمایش دانشمندان، شبکه‌ای از حفره‌های استوانه‌ای شکل به عمق 5 متر در خاک ایجاد شده و با استفاده از حسگرهای سایزموگرفیک (لرزه‌سنج)، نیرویی که از طریق آرایه‌ی حفره‌ها منتشر می‌شود مورد بررسی قرار گرفت. همان‌طور که انتظار می‌رفت صدا با توجه به خواص آکوستیکی خود، در شبکه‌ی حفره‌ها تشدید شده و با طرحی منحنی شکل، پخش می‌شود.

earthquake-shield-1

امید است که با استفاده از شبکه‌ای با شکل صحیح و فرکانسی مناسب، بتوان از این روش برای شکستن قدرت زلزله استفاده کرد. مهندسی عمران و شهرسازی به روش جدید، امیدوارند تا با استفاده از آن، نقاط مرکزی آرام برای شهرها به وجود بیاید.

به هر حال برای فرار از قدرت بالای زلزله دو راه حل بیشتر وجود ندارد؛ یا باید آن را به گونه‌ای جذب کرد و یا باید آن را به سمت و مکانی که آسیب کمتری ایجاد می‌شود، فرستاد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A