آخرین خبرتاریخیمعماری

دروازه درب کوشک قزوین؛ دروازه ای به سمت الموت

مهتاب خسروشاهی : دروازه‌ درب کوشک یکی از بناهای بر جا مانده از دوره‌ی قاجاریه در شهر قزوین است. دروازه‌ای تماشایی که ترجیح می‌دهیم به‌جای سریع گذشتن از آن، مدتی کنارش بمانیم و به معماری و کاشی‌کاری آن آفرین بگوییم.

این روزها پیش از ورود به هر شهر تابلوی سبزی را کنار جاده می‌بینیم که به ما خوش‌آمد می‌گوید؛ ولی سال‌ها پیش مردم هنگام ورود به شهر یا خروج از آن، از بنایی دلربا می‌گذشتند که آجر به آجر آن با هنر چیده شده بود.

آن قدیم‌ها دور تا دور شهر قزوین حصار و دروازه بوده است تا امن بماند. در نیمه‌ی قرن سوم هجری هفت دروازه داشته که مردم از آن دروازه‌ها رفت و آمد می‌کردند. تعداد دروازه‌ها در دوره‌ی قاجار به ۹ عدد می‌رسد که حصارها آن‌ها را به هم پیوند می‌داده است.

موقعیت دروازه‌ درب کوشک 

این دروازه‌ها عبارت بودند از: پنبه ریسه، راه کوشک، شیخ آباد، رشت، مغلاوک، خندقبار، شاهزاده حسین، مصلی، تهران اما آنچه اکنون به جا مانده دو دروازه‌ است: یکی «دروازه تهران» در جنوب شهر است و دیگری «دروازه‌ی درب کوشک»، میراثی از دوره‌ی قاجار که در شمال شهر است. دروازه تهران بنایی آجری است که یک سر در اصلی با قوس تیزه دار و ارتفاع و عرض نسبتا زیاد دارد و در دو سوی آن درهایی کوتاه تر با طاق آهنگ نیم دایره ساخته اند که هشت گلدسته بر فراز آنها قرار گرفته است.نمای دروازه از دو طرف دارای تزئینات کاشی کاری بوده ورودی اصلی نیز از کاسه بندی و رسمی بندی نفیسی برخورداراست.

در زمان قاجاریه دروازه‌ی درب کوشک به سمت الموت، رودبار و به طرف کوشک و شکارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده است.

دروازه درب کوشک قزوین

ورودی درب کوشک به‌شکل نیم‌دایره است و از نوع قوس کلیل است.

نمایی از دروازه که رو به شهر است، تزیین نشده و نمایی آجری دارد. اما نمای رو به بیرونِ آن کاشی‌کاری و رسمی‌بندی شده است. این کاشی‌کاری در زمان فرمانروایی عضدالملک قاجار انجام شده است.

دروازه درب کوشک قزوین

اگر به عکس آن دقت کنید، قوس‌های دروازه روی خط صاف قرار نگرفته‌اند. در دو طرف ورودی دروازه دو طاق‌نما با پهنای کم ساخته شده که به نرمی پیش آمده‌اند و انگار که مسافران را در آغوش می‌گیرند و راهی می‌کنند.

دروازه درب کوشک قزوین

در قزوین کنونی درب کوشک در انتهای خیابان آزادی یا نادری قدیم قرار گرفته است.

[source: https://www.kojaro.com/2017/10/18/128420/%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8-%DA%A9%D9%88%D8%B4%DA%A9/]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A