آخرین خبرزلزله

سیستم هشدار زلزله سازمان زمین‌شناسی آمریکا تا سال آینده مورد استفاده قرار می گیرد

سیستم‌های هشدار زلزله می‌توانند برای افرادی که در نواحی زلزله‌خیز زندگی می‌کنند، مفید باشند. شاید جدیدترین مورد استفاده از چنین سیستمی می‌توانست جان هزاران قربانی زلزله ۷ ریشتری مکزیکوسیتی را نجات دهد.

اما سیستم شیک آلرت (ShakeAlert) سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) به دلیل اختلافات  زیاد در رابطه با بودجه‌ی آن هنوز عملی نشده است. دولت مکزیک پس از زلزله‌ی ۸ ریشتری سال ۱۹۸۵در مکزیکوسیتی، اولین سیستم هشدار زلزله‌ی جهان را طراحی کرد. این سیستم هشدار زلزله به خوبی عمل می‌کرد و در حالی که دو هفته بعد، زلزله ۷.۱ ریشتری دیگری در همان محل به وقوع پیوست، توانست جان ده‌ها هزار نفر را با هشداری بیش از یک دقیقه  قبل از زلزله نجات دهد.

 به گفته‌ی سازمان مدیریت بحران فدرال، زلزله ‌هایی که در آمریکا به وقوع می‌پیوندد، سالانه حدود ۵.۳ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کنند. سازمان مدیریت بحران فدرال اعلام کرده است که بنا به پیش‌بینی‌های محققان، طی ۳۰ سال آینده به احتمال ۹۹.۷ درصد، زلزله‌ای قوی‌تر از ۶.۷ ریشتر کالیفرنیا و به احتمال ۱۰ درصد، نواحی شمال غربی اقیانوس آرام را هم زلزله‌ای به قدرت ۸ تا ۹ ریشتر خواهد لرزاند.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده در طول ده سال گذشته مشغول توسعه و طراحی این برنامه بوده است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا با همکاری سازمان‌های مختلف، دانشگاه‌ها و کمپانی‌های خصوصی، این سیستم هشداردهنده زلزله را طراحی کرده است. سنسورهای این سیستم اولین امواج فشار زلزله که موج اولیه یا پی نام دارند را شناسایی می‌کنند. این موج اولیه منجر به تکان‌های جزئی با خرابی‌های کمی می‌شود، هم مانند، رعد و برق که هشداری برای باران هستند، امواج اولیه هم هشداری برای موج‌های مخرب تر یا ثانویه یا اس هستند.

سیستم شیک آلرت (ShakeAlert)

 طراحی نمونه‌ی اولیه شیک آلرت از سال ۲۰۱۲ شروع شد، اما هنوز کامل نشده است، حدود ۷۵۰ ایستگاه از ۱۶۷۵ ایستگاه برنامه‌ریزی شده هم اکنون خالی‌اند. طراحی کامل این سیستم برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است. اگرچه شیک آلرت به طور کاملا عملیاتی نشده است، اما اکنون هم می‌تواند برای نجات مردم از زلزله مورد استفاده قرار بگیرد. مجموعه کمپانی­های برق اورگان از این سیستم برای بستن دریچه‌های لوله استفاده کرده تا از سیستم‌های خود در حین زلزله محافظت کنند. سیستم حمل و نقل سریع منطقه خلیج کالیفرنیا (BART) هم از این سیستم برای کاهش لرزش خطوط ریلی استفاده می‌کند که می‌تواند قطارها را در زمان وقوع زلزله متوقف کند. ساختمان‌های بلند می‌توانند آسانسورها و بیمارستان‌ها هم می‌توانند عمل‌های جراحی خود را با استفاده از این سیستم متوقف کنند و از سیستم‌های ظریف و زیرساخت‌های خود محفاظت کنند. با طراحی کامل و بزرگ‌تر شدن این سیستم و اتصال به اینترنت اشیا، این سیستم می‌تواند نقش هشدار‌دهنده‌ای را برای افراد بیشتری در نواحی مختلف ایفا کند.

سیستم شیک آلرت با اتصال به اینترنت اشیا می‌تواند نقش هشدار‌دهنده‌ای را برای افراد بیشتری در نواحی مختلف ایفا کند

با این حال، سیستم شیک آلرت هنوز در معرض خطر است. چرا که دولت فعلی تصمیم دارد، بودجه‌ی این برنامه را کاهش دهد. پیشنهاد کاهش ۱۳۷.۸ میلیون دلاری برنامه، به رغم حمایت برخی نمایندگان کنگره، به معنای پایان این برنامه هشدار دهنده زلزله است. در حال حاضر بودجه سازمان زمین‌شناسی آمریکا برای این برنامه تا سال ۲۰۱۸، ۱ میلیارد دلار تعیین شده است و هم اکنون تنها ۴۶ میلیون دلار از این بودجه کاهش یافته تا حداقل تا یک سال دیگر توسعه برنامه شیک آلرت ادامه داشته باشد.

البته با آغاز به کار سیستم شیک آلرت در سال ۲۰۱۸، هنوز نمی‌تواند در همه جای آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. اما به نظر می‌رسد، قطعا ماه ژانویه در لس آنجلس آغاز به کار خواهد کرد، جایی که دارای بالاترین تراکم خطوط گسل در سواحل غربی ایالات متحده است. این ناحیه با دارا بودن بیش از ۲۰۰ خط گسل می‌تواند، جای خوبی برای آزمایش سیستم شیک آلرت باشد.

[source: https://www.zoomit.ir/2017/10/8/223106/earthquake-early-warning-system-is-coming/]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A