آخرین خبرنقشه برداری

تصویر دریای خزر از ایستگاه فضایی

اخیرا ایستگاه فضایی بین‌المللی اقدام به انتشار تصویری از سطح دریای خزر و کشورهای مجاور آن کرده است که در نوع خود بسیار زیبا ومنحصربه‌فرد است.

در ادامه این تصویر را مشاهده می‌کنید :

برای دیدن تصویر با ابعاد اصلی (3300*5000) بر روی تصویر کلیک نمایید 

RS+سنجش از دور+تصویر ماهواره ای+دریای خزر

دریای شمال یا دریای مازَندَران یا دریای کاسپیَن پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. دریای کاسپین در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد.

RS+سنجش از دور+تصویر ماهواره ای+دریای خزر

این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای کاسپین پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

قسمت شمالی این دریا بسیار کم‌عمق است. به طوری که تنها نیم درصد آب دریا در یک‌چهارم شمالی دریا قرار دارد و عمق آن به طور میانگین کمتر از ۵ متر است. حدود ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند که اکثر آن‌ها از شمال غربی به دریا می‌پیوندند.

RS+سنجش از دور+تصویر ماهواره ای+دریای خزر

 ایرانیان از ۱۳۱۶ این دریا را مازندران می‌نامند. نام دریای مازندران در ۵۰ سال گذشته در رسانه‌های گروهی ایران رایج بوده است. در سال ۱۳۶۱ دولت نام دریای مازندران را نام رسمی اعلام کرد.

 نمی توان از دریا و ایران نام برد و یادی از خلیج همیشه فارس نکرد، درست است که از لحاظ فنی تصویر زیر کاملا در راستای موضوع این پست نیست اما از بسیاری از جهات دیگر یاد آن زیباست:

RS+سنجش از دور+تصویر ماهواره ای+خلیج فارس+Persian Gulf.

مرجع

[source: http://geonews.blogfa.com/post-522.aspx]

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A